Odrobiona lekcja z bezpieczeństwa na drodze
link_mdr
aktualności
2012 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 106 |
  min min min min min min min min min min min min
06 marca 2012

Odrobiona lekcja z bezpieczeństwa na drodze

Dla dzieci rower jest symbolem wolności, niezależności i dobrej zabawy. Dla rodziców rower i dzieci to już zdecydowanie mniej beztroskie połączenie, szczególnie jeśli mowa o używaniu dwóch kółek na dojazd do szkoły.

Obawy o bezpieczeństwo podopieczych są dość duże, ale też uzasadnione. W Danii, Holandii, czy Anglii tych najmłodszych zbiera się w małe grupy i pod wodzą jednego bądź kilku rodziców jadą wspólnie do szkoły na rowerach. Starsze dzieci pedałują same, bo system dróg rowerowych jest dogodny, a okolice szkoły objęte strefą ruchu uspokojonego. W Polsce takie przykłady to wciąż rzadkość w morzu przypadków kierowców ignorujących ograniczenia prędkości, braku bezpiecznych przejść przez ulicę, nie mówiąc o małej ilości dróg dla rowerów. Niemniej znaleźliśmy we Wrocławiu  kilka pozytywnych akcentów zwiastujących zmiany na lepsze i to na nich się skoncentrujemy.

Szkoła Podstawowa nr 118  im. płk. pil. Bolesława Orlińskiego od 10 lat realizuje programy uczące bezpieczeństwa na drogach. Koordynuje je pani Elżbieta Dołęga, nauczycielka techniki i informatyki. Wychowanie komunikacyjne jest częścią programu nauczania pierwszego z prowadzonych przez nią przedmiotów. Na lekcjach techniki dzieci poznają znaki drogowe i przepisy, analizują sytuacje z perspektywy pieszego i kierowcy, a także zdobywają podstawy wiedzy o środkach transportu w mieście. Temat roweru też ma swój czas – przygotowanie do jazdy, widoczność, zajęcia sprawnościowe, czy praktyczny warsztat małych napraw. Uczniowie mają również możliwość brać udział w wielu innych inicjatywach z tego obszaru.


Elżbieta Dołęga podczas lekcji wychowania komikacyjnego/ fot. archiwum szkoły

„Uczestniczymy w dużym programie „Droga, ja i rower”, w którym aktywności zaplanowane są dla każdej klasy „– opowiada pani Ela. „Najmłodsi kolorują znaki drogowe, projektują odblaski albo tworzą plakaty w temacie transportu, nieco starsi próbują swoich sił w kokursach wiedzy o ruchu drogowym, zaś uczniowie ostatnich klas sprawdzają swoją wiedzę teoretyczną jak i praktyczną podczas testów komputerowych i toru jazdy z przeszkodami” – wymienia koordynatorka programu.

Szkoła może także pochwalić się osiągięciami w konkursach międzyszkolnych. W 2007 roku reprezentacja uczniów SP 118 pokonała swoich rówieśników w turnieju „Bezpieczeństwo na drodze”, w ramach którego uczestnicy mierzyli się w zagadnieniach teoretycznych, z pierwszej pomocy oraz w jeździe rowerem na czas. Powodem do dumy jest też program „Wychowanie komunikacyjne” napisany samodzielnie przez panią Elżbietę, uwzględniający zagadnienia bezpieczeństwa poruszania się po mieście różnymi środkami transportu. Autorka chętnie dzieli się nim z okolicznymi szkołami, które potrzebują inspiracji w tej dziedzinie.


Najmłodsi poznają znaki drogowe poprzez ich kolorowanie/ fot. archiwum szkoły

Wychowanie komunikacyjne wpisane jest w program edukacyjny, jednak bez zaangażowanego nauczyciela temat pozostałby jedynie punktami do realizacji. W SP 118 motorem napędowym przedsięwzięć w temacie bezpieczeństwa na drodze jest Pani Ela, która wciąż szuka nowych inspiracji. Ostatnie aktywności to włączenie uczniów klas 4-6 do programu „Rower jest OK” koordynowanego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową. Dzieci wzięły udział w prelekcjach dotyczących zalet poruszania się rowerem po mieście, ekologicznych środków transportu i pomysłów na uczynienie Wrocławia przyjaznego rowerzystom. Dla części z nich temat był o tyle bliski, że w maju tego roku będą zdawały na kartę rowerową. –„Rocznie o kartę stara się około 80 dzieci. Podchodzą one do 2 testów teoretycznych, a na koniec, z pomocą innych nauczycieli, aranżujemy dla nich test sprawnościowy na rowerze” – mówi organizatorka egzaminu.


Test sprawnościowy w ramach zdawania na kartę rowerową/ fot. archiwum szkoły

Nauczycielka jeździ rowerem, choć raczej rekreacyjnie, po pracy, ale wystarała się o stojaki dla jednośladów przed szkołą. W rozmowie przyznaje, że rozważa wypróbowanie przemierzenia dystansu z domu do szkoły na dwóch kołach oraz dzieli się marzeniem o miasteczku rowerowym na terenie SP 118. Kibicujemy jej w dotychczasowych działaniach i liczymy na kolejne pozytywne wieści ze szkoły.


Aja Matuszczyk






   



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 08 - 18
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa