link_mdr
aktualności
2012 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 106 |
  min min min min min min min min min min
15 lutego 2012

Jedności, Rybacka, Komuny Paryskiej, Grunwaldzka - omówienie przetargu na nowe kontrapasy

Z lekkim opóźnieniem omawiamy niedawno (03.02.2012) odpalony przez ZDiUM przetarg na Wyznaczenie kontrapasów rowerowych na następujących ulicach Wrocławia: Zad. 1 ul. Rybacka na odcinku od ul. Legnickiej do włączenia w istniejącą drogę rowerową pod Mostem Romana Dmowskiego, Zad. 2 ul. Grunwaldzka na odcinku od ul. Piastowskiej do ul. Mikołaja Reja; Zad. 3 ul. Komuny Paryskiej; Zad. 4 ul. Jedności Narodowej.

To już trzecie podejście do przetargu.

Jak donosił Bartek Knapik na łamach portalu TuWroclaw.com 18.10.2011 i 09.11.2011 dwa poprzednie przetargi nie udały się, bo przeznaczony na to budżet rowerowy okazał się za mały. Może tym razem wreszcie się uda – trzymamy kciuki. Zwłaszcza, gdy urząd oficjalnie zapowiedział ich powstanie w 2012 roku.

I trochę archiwaliów dla przypomnienia: kwestia kontrapasów na niektórych z tych ulic ma już historię z brodą.

Sprawa kontrapasu na ulicy Grunwaldzkiej sięga co najmniej roku 2006, kiedy to sporządziliśmy społeczny Raport o polityce rowerowej Wrocławia wskazując w nim m.in. na złamanie zapisów Koncepcji odnośnie trasy na ul. Grunwaldzkiej. Nagłaśniając Raport odpaliliśmy happening właśnie w tym miejscu. Na spotkaniu w urzędzie w październiku 2007 roku przedstawiliśmy nawet własną propozycję udrożnienia dla rowerów odcinka ul. Grunwaldzkiej od Reja do Piastowskiej. Dzisiaj proponowany kontrapas wygląda nieco inaczej.

Sprawa kontrapasów na ulicach Komuny Paryskiej i Jedności Narodowej (jak również kilku innych, ciągle niezrealizowanych połączeń) była podnoszona przez nas już w 2006 roku.

Udrożnienie ulicy Rybackiej pojawia się naszych portalowych archiwach w 2007 roku. Po wręczeniu Dutkiewiczowi Złotego Krawężnika urzędnicy się obudzili i nanieśli Rybacką w swoich propozycjach, tzw Programie Rowerowym. Program ów był jednak nakreślony raczej bez przemyślenia, bo na fragmencie Rybackiej od Zachodniej do mostu Dmowskiego nie planowano robić nic ponad to, co już istniało, czyli ciąg pieszo-rowerowy przez skwerek. Rybacka pojawia się tam w kontekście połączenia Zachodniej z pl. Solidarności.

O kontrapas na Rybackiej upomnieliśmy się za to w 2008 roku. Musiały upłynąć prawie trzy lata, żeby można było usłyszeć oficjalne potwierdzenie, iż niektóre z postulowanych od dawna kontrapasów na ul. Jedności Narodowej, Rybackiej i Grunwaldzkiej „są w projektowaniu”. Stało się to na II spotkaniu Rady Rowerowej w 2011 roku.

Aby odświeżyć pamięć, przypominamy, iż ciągle mamy w zanadrzu do załatwienia sprawy na ulicach:

Kopernika i Słowackiego (zgłaszane tutaj). O tym, że dasię, pisaliśmy już 2 lata temu, pokazując przykład Gdańska i powołując się na analizę istniejących przepisów.

Kościuszki, Reja, Sępa – Szarzyńskiego i Rozbrat (zgłaszane tutaj).

Racławickiej (zgłaszane tutaj).


Radek Lesisz


Omówienie zadań przetargu

RYBACKA (projekt.pdf)

Projekt kontrapasa na ulicy Rybackiej został znacznie rozszerzony w stosunku do pierwotnego założenia. Wrocławska Inicjatywa Rowerowa wnioskowała o wyznaczenie kontrapasa od ul. Zachodniej do istniejącego ciągu pieszo rowerowego biegnącego pod mostem Dmowskiego.  Sekcja Rowerowa słusznie postarała się o spięcie dłuższego odcinka – prawie całej ulicy.

Obecnie na Rybackiej kontrapas (od Zachodniej do wjazdu pod most Dmowskiego) będzie sąsiadować z pasem dla rowerów w przeciwnym kierunku (od wyjazdu spod mostu Dmowskiego do Zachodniej) i śluzą (na skrzyżowaniu z Zachodnią), zaś na dwukierunkowym odcinku ulicy Rybackiej (od Placu Solidarności do Zachodniej) dodany zostanie pas dla rowerów w kierunku północnym.

Dzięki temu, rowerzysta jadący z pl. JP II / Solidarności na ul. Długą otrzyma prawie w 100% spójny ciąg udogodnień: pas, śluzę, kontrapas i przejazd pod mostem. Dodatkowo łuki na wjeździe na ciąg pieszo-rowerowy prowadzący pod most Dmowskiego zostaną skorygowane.

Jedyną lukę w ciągłości tworzy odcinek przed skrzyżowaniem z Zachodnią, gdzie szerokość jezdni nie pozwoliła na dociągnięcie pasa do skrzyżowania – tam zostanie wyznaczony wspólny pas dla rowerzystów i kierowców podobny jak funkcjonujący na ul. Świdnickiej.

Być może na samej ulicy Zachodniej - przewymiarowanej i nadającej się do radykalnego uspokojenia, kiedyś też pojawią się pasy – o co będziemy zabiegać. Na razie przymiarka - na fragmencie ul. Sikorskiego.

I bardzo ważna wiadomość: z racji, iż nawierzchnia ul. Rybackiej jest z kostki brukowej, pasy i kontrapas dla rowerów zostaną wykonane z nadlewki asfaltowej (kostka brukowa zostanie przykryta 3 cm warstwą asfaltu) - takiej, jaką rowerzyści mają do dyspozycji na ulicy Ruskiej.

GRUNWALDZKA (projekt.pdf)

Daniel Chojnacki: To pierwsze miejsce we Wrocławiu gdzie będzie wyznaczony kontrapas przy parkowaniu skośnym. Na ulicy Jedności Narodowej do tej pory ruch rowerowy był dopuszczony bez wyznaczonego kontrapasa – nie było żadnych skarg czy zgłoszeń, że to rozwiązanie powodowało sytuacje konfliktowe. Dlatego sprawdzimy ul. Grunwaldzką jak sprawdzi się z wyznaczonym pasem pod prąd.

W ramach zmiany organizacji ruchu nie będą postawione stojaki rowerowe. Celem uporządkowania parkowania ustawione zostaną słupki blokujące parkowanie w obszarze przejścia pieszego i szkoły.

JEDNOŚCI NARODOWEJ (projekt.pdf)

Dopuszczenie jazdy pod prąd na Jedności Narodowej było jednym z pierwszych wrocławskich dopuszczeń tylko z pomocą znaków pionowych B-2+T-22, bez malowanek (pierwsze było na ul. Kuźniczej (wrzesień 2005), potem na Smoluchowskiego (luty 2006), a następnie właśnie na Jedności (listopad 2006). Pierwszy kontrapas wymalowany na jezdni pojawił się zaś na ul. Ładnej (czerwiec 2010).

Obecnie „wirtualny kontrapas” na Jedności idzie on do przebudowy. Podobnie jak stało się z kontrapasem na ul. Zapolskiej.

Daniel Chojnacki: Niestety dostaliśmy z Ministerstwa oficjalne stanowisko że kontrapas musi być oddzielony od jezdni przy pomocy oznakowania poziomego, a tym samym zabierać 1,5 metra z jezdni.

O ile sam nie jestem zwolennikiem tego rozwiązania wszędzie i za wszelka cenę (np. w obszarach o ruchu uspokojonym) to teraz musimy czekać na zmianę prawa, aby dopuszczenie ruchu pod prąd było możliwe jedynie przy zastosowaniu znaków T-22. Teraz szykowany jest projekt organizacji ruchu docelowego na ulicach przylegających do Kuźniczej. Mieliśmy przygotowany projekt który dopuszczał ruch rowerowy w dwóch kierunkach w całym obszarze ale po wspomnianej opinii z Ministerstwa musimy z tego zrezygnować. Dlatego pojawią się pewnie kontrapasy na odcinkach ul. Więziennej czy Kotlarskiej.  

Co cieszy, na głównym skrzyżowaniu Jedności / Kilińskiego / Niemcewicza  powstanie małe rondo z zielenią po środku. Postulując takie rozwiązanie wzorowaliśmy się tutaj na pięknym zielonym rondzie na ulicy Wiązowej.

Co bardzo cieszy, także i tutaj jazda kontrapasem będzie znacznie wygodniejsza niż jezdnią, gdyż wylana zostanie nadlewka asfaltowa (dywanik), zaś sam kontrapas będzie oddzielony od jezdni parkingiem dla aut. Czy auta nie będą parkować na kontrapasie, to się dopiero okaże.

KOMUNY PARYSKIEJ (projekt.pdf)

Jak istotne jest udrożnienie odcinka Komuny Paryskiej od Zgodnej do Prądzyńskiego, pisać chyba nie trzeba: każdy kto jedzie ul. Kościuszki do centrum wie, że to najszybsza alternatywa dla zatłoczonej tirami i ruchliwej ulicy Traugutta. A także, jak na razie, nieprzejezdnej w tym kierunku ulicy Kościuszki (od Pułaskiego do Kołłątaja). Pierwsze zmiany na Kościuszki pojawią się już niedługo, po zakończeniu przebudowy Pułaskiego, ale ciągle nie będzie to miało wpływu na całą trasę do centrum.

Nawierzchnia na Komuny Paryskiej jest w miarę dobra, stąd nadlewki nie będzie.

Radek Lesisz, Daniel Chojnacki



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 10 - 15
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa