link_mdr
aktualności
2012 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 106 |
  min min min min min min min min min min min min
29 sierpnia 2012

Kładka typu tensegrity - alternatywa dla kolejki linowej [list]

Po publikacji listu otwartego przeciwko budowie kolejki linowej nad Odrą, otrzymaliśmy wiele głosów poparcia. Jeden z nich pochodził od doktoranta na Wydziale Budownictwa Politechniki Wrocławskiej.

Poniżej publikujemy obszerne fragmenty listu, który przede wszystkim prezentuje wielce ciekawą alternatywę dla planowanej przeprawy napowietrznej, a także potwierdza wątpliwości o jakich pisaliśmy przy okazji publikacji odpowiedzi Politechniki na nasze zapytania związane z przetargiem na projekt i budowę linovki.

Radek Lesisz


[LIST]


W związku z artykułem, który znalazłem widzę, że nie tylko studentom i pracownikom Politechniki pomysł budowy kolejki wydaje się nietrafiony. Dlatego chciałbym przedstawić alternatywne rozwiązanie w postaci kładki dla pieszych która powstała w tym roku w ramach mojej pracy magisterskiej, której celem był projekt kładki właśnie w tym miejscu. Promotorem pracy był prof. Biliszczuk (autor mostu Rędzińskiego), praca otrzymała ocenę celującą.

[…]

Miasto i władze Politechniki chwalą się, że zbudują obiekt widowiskowy, ale tak samo może być z kładką. W przypadku realizacji konstrukcji zaproponowanej przeze mnie w pracy magisterskiej mamy obiekt niespotykany w naszym kraju. Na świecie tego typu konstrukcji, czyli kładek typu tensegrity jest tylko kilka. Kładka o największej rozpiętości przęsła znajduje się w Australii (tutaj link do tej konstrukcji)

Konstrukcja tamtej kładki ma przęsło o rozpiętości 128m. U nas miałaby 129m więc także mamy rekord świata w tego typu obiektach.

Władze Politechniki chwalą się tym, że kolejka będzie tańsza w budowie i jest to rzeczywiście prawda, ale nikt chyba nie bierze pod uwagę kosztów utrzymania (większe w przypadku kolejki) no i fatalnej przepustowości.

Przepustowość ta nie ma szans zapewnić połączenia dla studentów i pracowników, gdzie mamy do czynienia nie z równomiernym ciągłym ruchem tylko z falami tłumu w okolicach przerwy między zajęciami.

Kolejka będzie atrakcją, ale przy pierwszym lub drugim przejeździe. Później będą tylko narzekania.

[…]

Praca powstała na Wydziale Budownictwa, więc w pracy znajdują się także obliczenia statyczne analiza pracy konstrukcji w przypadku zerwania cięgien, analiza drgań, rozpoznano wiele aspektów takiej konstrukcji.

Nie można stwierdzić, że jest to kompletny projekt budowlany i wykonawczy. Ale Zakład Mostów Politechniki i biuro projektowe Mosty-Wrocław pod kierownictwem prof. Biliszczuka, który także jest entuzjastą proponowanej kładki, mógłby zająć się dokończeniem tego projektu tak, aby można było przystąpić do budowy. Oczywiście ja także z chęcią brałbym udział w tych pracach, szczególnie, że obecnie jestem doktorantem na Wydziale Budownictwa PWr.

Zaletą tego projektu jest także rozwój naukowy naszego i tak już bardzo silnego środowiska mostowego.

Wykonanie projektu i badania po zakończeniu budowy mogłyby stanowić przyczynek do bardzo interesujących prac naukowych, ponieważ konstrukcje cięgnowe cieszą się dużym zainteresowaniem w obecnych czasach dzięki dostępności metod komputerowych w projektowaniu.

Nie chciałbym tutaj mówić w imieniu profesora Biliszczuka, ale podejrzewam, że także wsparłby działania na rzecz przekonania władz do zmiany koncepcji przeprawy.

[…]

Pozdrawiam

Józef Szybiński



W galerii obok prezentujemy wizualizacje wykonane na potrzeby pracy magisterskiej, a także jej recenzje od profesora Bliszczuka i dr Onyska.

Samą zaś pracę dyplomową p.t.: „Kładka dla pieszych przez Odrę we Wrocławiu” autorstwa inż. Józefa Szybińskiego, można pobrać TUTAJ (PDF, 5,8 mB). Jakiekolwiek wykorzystywanie tego dzieła, w tym wizualizacji, tylko za zgodą autora.

 



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 05 - 22
 
autor: Józef Szybiński
autor: Józef Szybiński
autor: Józef Szybiński
autor: Józef Szybiński
autor: Józef Szybiński
autor: Józef Szybiński
recenzja prof. Bliszczuka
recenzja dr Onyska
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 106 |
  1. Kultura rowerowa po wiedeńsku
  2. Relacja z seminarium EUROPEJSKIE SALONY WOLNE OD AUT – RUCH W DOBRYM KIERUNKU
  3. Zaproszenie na wydarzenie i List otwarty do Prezydenta Wrocławia z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności 2012
  4. Relacja z happeningu ANTYPROPAGANDOWA mapa dla Prezydenta z okazji Europejskiego Dnia Bez Samochodu 2012
  5. Zaproszenie na seminarium 17.09.2012 (pon) p.t.: Europejskie salony wolne od aut – ruch w dobrym kierunku
  6. Kładka typu tensegrity - alternatywa dla kolejki linowej [list]
  7. Polibuda odpowiada na pytania odnośnie kolejki linowej
  8. List otwarty przeciwko budowie kolejki linowej nad Odrą
  9. Funkcjonariusze dają przykład
  10. Kontrapas na Grunwaldzkiej - fotorelacja
  11. Jak zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów? Zniechęcić ich do jazdy rowerem
  12. Policja broni pieszych przed rowerzystami, a kto obroni nas przed kierowcami i policją?
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa