link_mdr
aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
12 lutego 2013

Nowa przeprawa Łany – Siechnice (wschodnia okrężnica Wrocławia)

Pogoda nie zachęca do robienia wycieczek, czy prologów przed otwarciem odcinka nowej drogi, która biegnie tuż za wschodnią granicą miasta - mowa tu o BŁD (Bielany – Łany – Długołęka), zwanej też wschodnią obwodnicą Wrocławia, od Łan do Siechnic.

Niemniej, być może poniższa fotorelacja skusi niektórych do przejazdu jeszcze przed piątkiem (oficjalne otwarcie), albo do wybrania się na wycieczkę w dowolnym czasie.

Warto odnotować plusy oraz minusy tej inwestycji, zwłaszcza, że będzie (jest) ona kontynuowana na dalszych odcinkach.

Pozytywy:

  1. Największym pozytywem jest to, że w odróżnieniu od autostradowej okrężnicy Wrocławia, wschodnia służy nie tylko i wyłącznie samochodom – znalazło się miejsce na ciąg pieszo-rowerowy.
  2. Nowa przeprawa przez Odrę w tym miejscu, to duże ułatwienie nie tylko komunikacyjne, ale też dla rekreacji rowerowej – znajdują się tu atrakcyjne tereny dla turystyki rowerowej, głównie za sprawą ciągnących się od miasta wałów przeciwpowodziowych, Grądów Odrzańskich - cennych przyrodniczo lasów w dolinie Odry, a także zalewu Bajkał. Rok temu wybudowana wieża widokowa w Kotowicach to również duży magnes dla wycieczek rowerowych poza miasto.
  3. Pomimo braku konsultacji projektu, powstała infrastruktura rowerowa posiada dobrą, asfaltową nawierzchnię, wyłukowania, czy częściowo zniwelowane krawężniki. Ciąg powinien być dostatecznie szeroki dla obsługi ruchu rowerowego i pieszych.
  4. Pamiętano o rowerzystach przy przejściu BŁD przez Łany – powstały rampy pozwalające na wjazd na most.
  5. Pamiętano o rowerzystach przy wieszaniu znaków zakazu wjazdu (B-1) na tereny zalewowe. Z zakazu wyłączeni zostali rowerzyści (prawie wszędzie).

Ile błędów w BŁD?

Z jednej strony, jak na projekt, który nie był konsultowany z rowerzystami, niewiele. Z drugiej – całkiem sporo, jeśli zauważyć, że inwestycja powstawała praktycznie w szczerym polu, a niektóre wpadki trudno wytłumaczyć:

  1. Budując drogę poza terenem zabudowanym, często faktycznie wystarcza wybudować drogę rowerową tylko po jednej stronie, zwłaszcza, gdy podraża to mocno np. mosty. Niemniej, ciężko pojąć, dlaczego nie można było tu wykonać dróg rowerowych po obu stronach jezdni na dwóch odcinkach:
    A/ od skrzyżowania z ul. Kościuszki w Siechnicach, do ulicy Opolskiej (DK 94),
    B/ od ronda na granicy Wrocławia do ronda przy zjeździe na Kamieniec?
    Zapewne podobne wątpliwości pojawią się na kolejnych odcinkach BŁD.
  2. Ciężko jest zrozumieć, dlaczego droga rowerowa nie została poprowadzona przez wszystkie cztery ramiona skrzyżowania (ronda) na granicy Wrocławia (wylot na Chrząstawę i Kamieniec Wrocławski)? Zwłaszcza, że droga rowerowa zmienia tu stronę położenia na trasie BŁD.
  3. Ciężko jest zrozumieć, dlaczego droga rowerowa została przeprowadzona tylko przez jedno ramię ronda na ul. Opolskiej? Czemu zabrakło choćby połączenia z kierunkiem na Wrocław? Wzdłuż DK 94 ciągnie się od ronda do Radwanic całkiem dobre pobocze – wystarczyło przecież dociągnąć tam drogę dla rowerów. Być może zostawiona została na to jeszcze rezerwa (sugeruje szerokość przejścia dla pieszych na zjeździe do ronda od północy; przejścia, które nota bene ma katastrofalną widoczność), lecz to dalej nie rozwiązuje zagadki.
  4. Jakie argumenty przeważyły za prowadzeniem trasy rowerowej w Siechnicach od ul. Stawowej do Opolskiej po zaślepionej ulicy, a nie wzdłuż BŁD? Takie rozwiązanie odbiera rowerzystom pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu Kościuszki i Stawowej.
  5. Zaślepienie ul. Kościuszki chyba już z założenia będzie ignorowane – zdradza to oznakowanie. B-2 + T-22 na ciągu pieszo-rowerowym to takie zaproszenie do omijania słupków na chodniku, byle nie „pod prąd”?
  6. Inwestycja jest niestety w kilku miejscach źle, lub co najmniej niezrozumiale  oznakowana. Np. wspomniana kombinacja B-2 + T-22. Brak głównie uregulowania kwestii pierwszeństwa na niektórych przejazdach – a to powinno być zapewnione, zgodnie z nowelizacją PoRD z 2011 roku.
  7. Brak zachowania niwelety i ciągłości nawierzchni ciągu na zjazdach. Projektant czym prędzej powinien zapoznać się z opracowaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
  8. Brak dochowania staranności (odbioru) w obniżeniach krawężników – część z nich wystaje zgodnie ze starą szkołą utrudniania jazdy rowerem.
  9. Popełniono spory błąd w zapewnieniu dojazdu na most z Tresna. Najkrótsza i najczęściej wybierana przez rowerzystów trasa, to ścieżka na wale biegnącym od Tresna do nasypu BŁD. Choć wylot ścieżki na wale jest podłączony do BŁD, to niestety, nie ma szansy na przedostanie się na ciąg pieszo-rowerowy, który jest po przeciwnej stronie jezdni: oddziela go bariera energochłonna. Skutek: rowerzyści przenoszą rowery górą. Wjazd na BŁD przez Blizanowice (tu już można dostać się na drugą stronę) wydłuża drogę, ale przede wszystkim brakuje informacji przy wjeździe na wał w/za Tresnem – po dojechaniu na BŁD rowerzyści nie będą się cofali. Inwestor - DSDiK, powinien coś z tym zrobić.

Poniżej fotorelacja rozpoczynająca się od ronda przy wylocie na Chrząstawę, a kończąca na ul. Opolskiej przed Radwanicami:

 
Radek Lesisz
spacer
Jednostronne DDPIR
A czy przypadkiem nie wynika to z tego, że droga jest przewidziana jako 2x2, a obecnie powstała tylko połowa? TO chyba tłumaczy kilka zastosowanych rozwiązań, choć fakt, nie wszystkie.

jar_007

10. Na zjeździe na Blizanowice nie da się legalnie wjechac na ten ciąg pieszo-rowerowy. Znajduje się on po drugiej stronie jezdni. Aby z blizanowic dojechac do cyklochodnika trzeba pojechać prosto na skrzyzowaniu. Niestety, ale tam jest znak nakazu jazdy w prawo C2 z tabliczką, nie dotyczy zarządu wałów, wód. A wystarczyło dostawić tabliczkę T22. Obecnie rowerzysta zgodnie z prawem musi jechać po jezdni w kierunku siechnic.

11. Stara nawierzchnia (asfaltowa) drogi blizanowice-siechnice została powaznie uszkodzona. Obecnie nawet na środku tej jezdni są wielkie wyrwy. Zostało to uszkodzone podczas wożenia piasku na nasyp przez takie ogromne żółte kopalniane wywrotki. Reszta trasy została przesunięta i jest z nierównych płyt betonowych. Również nawierzchnia wrocław- blizanowice została uszkodzona przez budowę. Obecnie ta trasa jest tylko dla masochistów.

12. Przy moście na oławce (śluza z kaczkami i roślinnością) usunięto przejazd wzdłuż korony wału. Znów powstała droga donikąd, a wystarczyło trochę chęci od projektanta.

13. W tym samym miejscu co w 13, jest zrobiony mini parking dla samochodów. Wjazd jest bezpośrednio na obwodnicę - na łuku obwodnicy, na której jest nieprzeźroczysty ekran akustyczny. Z racji łuku i zasłaniającego ekranu, nie ma możliwości wyjechanie stamtąd w sposób bezpieczny. Czysta fizyka. Piękne miejsce do wypadku, wystarczy szybko jadący obwodnicą łany->siechnice i dowolny (taż najbezpieczniejszy) kierowca wyjeżdżający z parkingu.

14. Nadal okolice 13, tym razem zjazd po przeciwnej stronie jezdni (na przeciwko 14). Jest to zjazd na siechnicę i niebieski szlak rowerowy. Jest on bardzo stromy, za stromy. Zestaw z przyczepką trzeba wpychać na górę w celu jazdy po cyklochodniku wzdłuż obwodnicy.

15. Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego pomimo asfaltu jest kiepskiej jakości. Nie używano walców. Tym samym trzęsie, gdyż są to fale dunaju.

16. Ta obwodnica w siechnicach rozwaliła koncepcję alternatywnej spokojnej trasy rowerowej wzdłuż dk94 (do 0.5km od niej). Po prostu powstało niebezpieczne skrzyżowanie ze zwężeniem 2x2 <-> 2x1

17. Obwodnica wschodnia i uszkodzenia powstały przy jej budowie zniszczyły niebieski szlak rowerowy (wrocław-oława przez opatowice,trestno, kotowice). Obecnie trasa użytkowa wroclaw-siechnice po niebieskim szlaku nie ma już sensu i nie jest żadna alternatywą do dk94. Obecnie zostaje tylko ruchliwa i wypadkowa dk94. Również niebieski szlak opatowice- blizanowice przestał być spokojną drogą. Jest on wykorzystywany jako obwodnica dk94, a teraz też wojewódzkiej od strony łan. To wszystko robi z tej spokojnej trasy, bardziej ruchliwą, dużo głośniejszą (hałas obwodnicy) oraz rozświetloną trasę (w nocy tj. zanieczyszczenia świetlne).

Neverhood

tam nie ma dróg rowerowych
Taka uwaga formalna do artykułu. Na obwodnicy nie wybudowano dróg rowerowych, a jedynie ciągi pieszo-rowerowe, na których jak dobrze wiemy, w przeciwieństwie od drogi rowerowej to rowerzysta jest gościem i musi ustępować.

Neverhood

ad16
ad16.

Dokladnie chodzi o to skrzyżowanie
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/762503,wschodnia-obwodnica-wroclawia-auta-jezdzily-pod-prad-zdjecia,id,t.html
Jest ono bardzo niebezpieczne, a przez nie miała prowadzić trasa alternatywna. Jest tam taż zrobiony od czapy 10m ciąg pieszo-rowerowy znikąd donikąd, robiony dla statystyk.

Neverhood

nawierchnia
o ile nawierzchnia asfaltowa na większości trasy jest ok, to na wiaduktach beton nie jest już równy, trochę człowieka wytrzęsie.

rowerzysta



ilosc komentarzy: 5
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 10 - 16
 
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. List otwarty do Macieja Bluja: są propozycje, potrzeba teraz woli politycznej
  2. Kolejne interwencje w sprawie nawierzchni ddr na ul. Pilczyckiej
  3. List otwarty do Macieja Bluja: gratulujemy odważnego głosu
  4. Zaproszenie do Dolnośląskiego Centrum Rowerowego na pożegnanie zimy
  5. Plany UM na rok 2013 - relacja z Rozmów Cyklicznych
  6. Błędy organizacji ruchu na BŁD
  7. Nowa przeprawa Łany – Siechnice (wschodnia okrężnica Wrocławia)
  8. Kultura rowerowa po prasku
  9. Eltis - bank wiedzy wiedzy o transporcie i mobilności w miastach Europy
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne o planach miasta na 2013 rok
  11. Międzynarodowa Akademii Rowerowych Wolontariuszy w Pradze - relacja
  12. Co Ty możesz zrobić z nieodśnieżonymi trasami rowerowymi?
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa