link_mdr
aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
29 marca 2013

Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w 2012 roku

W ostatnim czasie Komenda Główna Policji przekazała rowerzystom dane o zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów w 2012 roku. Niestety, Wrocław wypada w nich negatywnie. Liczby wskazują na konieczność szybkich i zdecydowanych działań na rzecz realnej poprawy bezpieczeństwa i odwrócenia negatywnych trendów.

Kluczowe liczby

Po raz kolejny wyraźnie wzrosła liczba zdarzeń - w ubiegłym roku policja odnotowała ich 447. Rowerzyści byli lekko ranni 141 razy i ciężko ranni 30 razy. Najbardziej smutnym i niepokojącym faktem jest jednak liczba ofiar śmiertelnych.

W 2012 roku na drogach Wrocławia zginęło 7 rowerzystów, więc tyle samo co przez 5 lat w okresie 2007-2011! (zobacz nasz Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego we Wrocławiu w latach 2007-2011).

Wynik za ubiegły rok daje nam drugie miejsce w rankingu na najniebezpieczniejszy powiat w kraju - gorzej było tylko w powiecie łukowskim, gdzie śmierć poniosło 10 rowerzystów.

Posiadane dane nie dają podstaw do jednoznacznego określenia przyczyny tego wzrostu. Najcięższe wypadki wymagają wnikliwej analizy na podstawie szczegółowych informacji – znacznie dokładniejszych od tych, które dostarcza policyjny system SEWIK. Analizy takie są standardowo przeprowadzane w krajach o wysokim bezpieczeństwie ruchu i pozwalają na właściwe działania zapobiegawcze.

Stosunek do lat poprzednich

Rok    2007 2008 2009 2010 2011 2012
Zdarzenia 135 263 209 215 361 447
Lekko ranni 37 34 36 44 114 141
Ciężko ranni 20 16 8 15 11 30
Ofiary śmiertelne 1 2 1 2 1 7


Liczba zdarzeń w 2012 była rekordowa i w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 24%. Odpowiada to najprawdopodobniej, wnioskując z badań sekcji rowerowej, wzrostowi ruchu rowerowego. Niezwykle niepokojące są liczby rannych oraz zabitych, które również są najwyższe w historii.

Wartą odnotowania jest pewna zmiana jeśli chodzi o sprawców zdarzeń. W roku 2012 rowerzyści byli współsprawcami lub sprawcami w 38% zdarzeń, co stanowi wyraźny spadek w stosunku do lat 2007-2011 (48%). Wbrew powszechnym poglądom, kierowcy powodują zdarzenia częściej - w 2012 było to 55% wobec 42% w latach 2007-2011. Wskazuje to na potrzebę uczulania kierowców na rowerzystów (a nie na odwrót!).

Zdarzenia a natężenie ruchu

Wrocław ma tę przewagę nad większością polskich miast, że co prawda jedynie punktowo, lecz mierzy od paru lat ruch rowerowy. Dzięki pętlom indukcyjnym na Świdnickiej i Ruskiej, wiemy jakie jest tam natężenie ruchu rowerowego przez cały rok i możemy przyrównać je do występujących zdarzeń.

Z przedstawionych poniżej wykresów wynika wyraźnie, że liczba zdarzeń jest proporcjonalna do natężenia ruchu rowerowego. Niestety, jest to fakt negatywny, ponieważ, jak pokazują doświadczenia krajów o rozwiniętej kulturze rowerowej, wraz ze wzrostem ruchu rowerowego, powinno rosnąć bezpieczeństwo rowerzystów. We Wrocławiu zaś stosunek liczby zdarzeń do liczby rowerzystów utrzymuje się na tym samym poziomie, więc poziom bezpieczeństwa pozostaje stały, a powinien rosnąć.

rozkład godzinowy

rozkład na dni tygodnia

rozkład miesięczny

Wzrost bezpieczeństwa wraz ze wzrostem ruchu rowerowego w krajach zachodnich prawdopodobnie wynika z faktu, że wraz ze wzrostem liczby rowerzystów idą inwestycje w infrastrukturę rowerową, uspokajanie ruchu i dotkliwe kary dla kierowców łąmiących przepisy. We Wrocławiu takich wyraźnych zmian nie widać - miasto wciąż jest nieprzygotowane do rosnącego lawinowo ruchu rowerowego, a inwestycje rowerowe, o których tak głośno w mediach, to zaledwie kropla w morzu potrzeb. Policja zaś, jak na ironię, w roku rekordowej liczby rowerzystów zabitych na jezdniach, rozpoczęła walkę z nimi na chodnikach (co zwiększa bezpieczeństwo rowerzystów tylko poprzez zniechęcenie ich do jazdy rowerem).

Konieczne jest zatem jak najszybsze połączenie tras rowerowych w spójny system, tak aby rowerzyści mogli poruszać się w bezpiecznej dla siebie przestrzeni. W obliczu ofiar nie ma innego wyjścia jak tylko zwiększyć budżet rowerowy, nawet jeszcze bardziej niż to miało miejsce w roku obecnym (jak to już wielokrotnie postulowaliśmy). Policja zaś powinna przewartościować swoje dotychczasowe podejście do kwestii bezpieczeństwa ruchu i wziąć się wreszcie rzetelnie za eliminację śmiertelnego zagrożenia ze strony kierowców.

W jakich miejscach trzeba szczególnie uważać?

Podobnie jak w latach 2007-2011, najwięcej zdarzeń ma miejsce na skrzyżowaniach, a najczęstszą przyczyną jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Najwięcej zdarzeń wciąż występuje na głównych ciągach komunikacyjnych, gdzie ruch samochodowy i rowerowy są największe. Pilną sprawą staje się sporządzenie dokładnej mapy wypadkowej Wrocławia (Urząd Miasta obiecał opracować ją wspólnie z policją jeszcze w tym roku).

Na użytek zobrazowania problemu, o którym pieszmy, stworzyliśmy poglądową mapę miejsc, w których doszło do wypadków śmiertelnych w latach 2007-2012:


Pokaż Wypadki śmiertelne Wrocław 2007-2012 na większej mapie

A oto lista miejsc, w których najczęściej dochodziło do zdarzeń w 2012 roku:

Ulica  -  Liczba zdarzeń
Legnicka    18
Powstańców Śląskich    16
Grabiszyńska    16
Ślężna    13
Armii Krajowej    13
Klecińska    11
Borowska    10

Skrzyżowanie  -  Liczba zdarzeń
Białowieska \ Legnicka    3
Jedności Narodowej \ Rychtalska    3
Legnicka \ Poznańska    2
Weigla \ Ślężna    2
Nasypowa \ Powstańców Śląskich    2
Balonowa \ Bystrzycka    2
Kościuszki \ Świdnicka    2
Armii Krajowej \ Ślężna    2
Mc Skłodowskiej \ Norwida    2
Bolesława Krzywoustego \ Poprzeczna    2
Plac Kościuszki \ Świdnicka    2
Borowska \ Wieczysta    2
Armii Krajowej \ Żegiestowska    2
Brucknera \ Gęsia    2
Krzycka \ Sowia    2
Bystrzycka \ Na Ostatnim Groszu    2
Lubuska \ Zaporoska    2
Drobnera \ Dubois    2
Na Ostatnim Groszu \ Szybowcowa    2
Głogowska \ Legnicka    2
Plac Grunwaldzki \ Polaka    2
Grota Roweckiego \ Kurpiów    2
Sienkiewicza \ Wyszyńskiego    2
Hubska \ Kamienna    2
Wielka \ Ślężna    2
Zachodnia \ Zielonogórska    2
Klecińska \ Szwajcarska    2
Armii Krajowej \ Borowska    2

Czy obawiać się jazdy na rowerze?

Choć powinno być zdecydowanie lepiej, uważamy, że nie ma powodu do wielkiej paniki i natychmiastowego porzucenia roweru. Bez wątpienia 7 ofiar śmiertelnych to o 7 za dużo. Jednak powinien to być sygnał raczej dla władz miasta i służb mundurowych, niż dla wrocławian na rowerach. Z punktu widzenia pojedynczego rowerzysty zdarzenia występują stosunkowo rzadko. Okazuje się, że jednemu zabitemu rowerzyście odpowiada prawie 90 tysięcy podróży rowerowych ulicą Świdnicką.

Jak dowodzi również lektura opracowania Zdrowotne aspekty codziennego używania roweru w warunkach dużych natężeń ruchu samochodowego, wykonanego przez GDDKiA, korzyści z jazdy rowerem znacznie przewyższają ryzyko z tym związane.

Jakub Nowotarski

wsp. Radek Lesisz

spacer
nielogiczne wnioski
"Konieczne jest zatem jak najszybsze połączenie tras rowerowych w spójny system, tak aby rowerzyści mogli poruszać się w bezpiecznej dla siebie przestrzeni. W obliczu ofiar nie ma innego"
To jest nie logiczny argument, gdyż jak pokazuje nasza praktyka, to właśnie na tych trasach rowerzyści są z lubością rozjeżdżani. Jak trasy będą już mitycznie spięte, to kierowca będzie widział rowerzystów jedynie na swojej masce. Jak dobrze wiemy od ponad 20 lat, separacja nie jest dobra. Również spięcie śmieszek w spójny system jest niewykonalne. Te twory są prowadzone tam gdzie jest miejsce i do ostatniego metra, gdzie szerokość już fizycznie nie pozwala na budowy śmieszki. Pytanie jak to spiąć? burzymy budynki?, bo o zabraniu samochodom zapomnijcie. Nie po to głowiono się jak usunąć rowerzystów z jezdni, poszerzano jezdnie, aby teraz zwężać samochodom. Mityczne spięcie w spójny system stworzy labirynt rowerowy. Może jednak trzeba wesprzeć badania nad teleportacją?



"Na użytek zobrazowania problemu, o którym pieszmy, stworzyliśmy poglądową mapę miejsc, w których doszło do wypadków śmiertelnych w latach 2007-2012:" Jakąś osią zła jest tam okolica milenijnego. Jakieś szczegóły? O proszę, i mamy trupa na cudzie propagandowym z świdnickiej. Jakieś szczegóły?

Neverhood

Chodniki
Z powodu braku ścieżek rowerowych w kluczowych obszarach, czyli centrum miasta, jestem jednak za przywróceniem pozwolenia jazdy rowerem po chodnikach. Z ograniczeniem prędkości, przy braku pieszych i szerokich przejściach, by pieszym nie przeszkadzać. Szczególnie dojazd z Uniwersytetu do Dworca ulicą Kołłątaja we Wrocławiu jest trudny dla rowerzysty.

Okazjonalny

kościuszki
Dzięki akcjom policji na placu Kościuszki mamy szanse podwyższyć wynik w tym roku. Dlaczego na placu na którym chodnik jest szeroki na 6-10 metrów namalowano rower na brzegu jezdni i wlepia się mandaty tym którzy nie są samobójcami?? Świdnicka jest w tragicznym stanie na odcinku Kościuszki-Piłsudskiego i jazda po brzegu jezdni jest momentami niemożliwa. Jazda środkiem jezdni, niebezpieczna. Ja rozumiem że policja potrzebuje finansowania, ale dlaczego kosztem naszego zdrowia?

as

@ Okazjonalny
Co rozumiesz przez przywrócenie pozwolenia jazdy po chodniku? Czy kiedyś była taka prawna możliwość? Nie przypominam sobie w swojej długiej karierze rowerzysty. Od prawie dwóch lat można jeździć po chodniku w razie złych warunków atmosferycznych (ulewa, śnieg). Wcześniej tylko gdy prędkość na przyległej jezdni była dozwolona powyżej 50km/h (co dalej obowiązuje). A ongiś chyba w ogóle. A Kołłątaja to dość krótka ulica. Wcześniej Szewską i przez Park Staromiejski jest OK.

Roman



ilosc komentarzy: 4
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 04 - 22
 
Rozkład godzinowy
Rozkład dni tygodnia
Rozkład miesięczny
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Wiosenna zmora rowerowa we Wrocławiu - gorzka refleksja o ciemnej stronie sukcesu ruchu rowerowego w mieście
  2. Rowerowa sobota we Wrocławiu
  3. Konkurs na zaprojektowanie reklamy kampanii społecznej pn. Kierowco podziel się drogą
  4. Żądło Szerszenia, czyli rowerem po Kocich Górach i Dolinie Baryczy - 27.04.2013
  5. Ogólnopolski Konwój Rowerowy „Wstań i Jedź” 8.06 – 21.07. 2013r.
  6. Wrocławskie Święto Rowerzysty 2013 – poszukiwani wolontariusze i wsparcie wszelakie
  7. Nasze propozycje na współpracę z policją w temacie bezpieczeństwa rowerzystów
  8. Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w 2012 roku
  9. „Rowerem do biblioteki” 2-6 kwietnia!
  10. Już za miesiąc pierwszy Bike Maraton
  11. Pimp your bike w Maciejówce - 21.03.2013
  12. Rowerowo na Ekojarmarku
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa