link_mdr
aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
12 czerwca 2013

70% dróg w strefie TEMPO30 - rewolucja czy ewolucja?

Postulat o wprowadzeniu stref TEPMO30 na 70% dróg w mieście wywołał burzę. Oburzenie kierowców sięgało zenitu, a nawet wśród rowerzystów znaleźli się tacy, którzy uznali ten wniosek za niedorzeczny i absurdalny. Przyjrzyjmy mu się zatem odrobinę dokładniej.

Intuicyjnie wydawać by się mogło, że 30 km/h na 70% dróg musi oznaczać spowolnienie ruchu również na większości dróg głównych, którymi każdego dnia porusza się duża część kierowców. Nic bardziej mylnego! Dokładniejszej odpowiedzi dostarcza wykaz ulic udostępniany przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Spośród dróg publicznych (czyli bez wewnętrznych), które mają określoną klasę, aż 65% procent jest klasy L (lokalne) lub D (dojazdowe). Są to drogi naturalnie przystosowane do ruchu spowolnionego; na drogach klasy D inne ograniczenie prędkości niż 30 km/h jest wręcz niemożliwe z punktu widzenia prawa.

Dodajmy, że zdecydowana większość dróg we Wrocławiu nie ma przydzielonej klasy, co oznacza, że mają małe znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta.

W tej sytuacji oczywiście nie ma mowy o paraliżu komunikacyjnym, ani o krzywdzie wobec kierowców. W końcowym rozrachunku okazuje się, że postulat wprowadzenia stref TEMPO30 na 70% dróg nie jest rewolucyjnym aktem ograniczenia wolności kierowców, a naturalnym kierunkiem, w którym miasto prędzej, czy później podąży.

Co zyskują mieszkańcy przy wydzielaniu stref TEMPO30?

Przede wszystkim chronią one życie.

W ostatnich latach w wypadkach drogowych we Wrocławiu ginie średnio 2 pieszych miesięcznie.

Zagrożenie dotyka też najmłodszych mieszkańców miasta - w okresie 2007-2012 w zdarzeniach drogowych uczestniczyło aż 353 dzieci-pieszych w wieku do 10 lat.

Niezwykle ważny jest też pewien statystyczny fakt: w latach 2007-2012 w wypadkach drogowych we Wrocławiu zginęły łącznie aż 233 osoby. Tylko jedna (!) z tych osób zmarła na terenie TEMPO30 - był to motocyklista, który nie dostosował prędkości do warunków ruchu.

Oczywiście zyskują też rowerzyści:

Węższe pasy drogowe i brak konieczności wydzielania infrastruktury dla rowerzystów powodują, że poprawia się przestrzeń publiczna.

Dzięki spowolnieniu ruchu ulice stają się ciche, a zanieczyszczenie powietrza spada.

Wszystkie te cechy sumują się do najważniejszego: dzięki strefom TEMPO30 wzrasta jakość życia.

Wbrew powszechnej interpretacji naszego postulatu, nie chodzi bynajmniej o to, żeby zabierać samochodom i dawać rowerzystom. W tym przypadku istota sprawy ogranicza się do ewolucji miasta w kierunku bardziej przyjaznego mieszkańcom.
 

Jakub Nowotarski



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 07 - 20
 
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Twój ruch - wybierz rower! Zapowiedź Europejskiego Tygodnia Mobilności 16-22 IX 2013
  2. Rowerzyści - uważajcie na przejeździe przez Nowy Świat - zielone, na które patrzycie, nie jest zielonym!
  3. 70% dróg w strefie TEMPO30 - rewolucja czy ewolucja?
  4. Wyższa Szkoła Rowerowej Jazdy
  5. Uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego Perspektywa 2020
  6. W sobotę MTB z Wielką Sową w tle - zaproszenie na Bike Maraton 20 lipca
  7. Zaproszenie na rowerowe mistrzostwa Dolnego Śląska w Zieleńcu 04.08.2013
  8. Kierowco, podziel się drogą - rowerowa kampania na autobusach MPK
  9. Budapest critical mass 2013 + cycle chic show
  10. Rowerowi wolontariusze w Budapeszcie
  11. Zachowanie kierowców podczas Wrocławskiego Święta Rowerzysty
  12. Rozstrzygnięcie konkursów Wrocławskiego Święta Rowerzysty
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa