link_mdr
aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
28 sierpnia 2013

Plac Nowy Targ po przebudowie - nasza opinia

W tym miesiącu oddano do użytku przebudowany plac Nowy Targ, pod którym powstał parking na 333 auta. Poniżej publikujemy nasze spostrzeżenia oraz treść korespondencji z magistratem w kilku kwestiach.

Na początek omówienie inwestycji. Budowa parkingu to dla rowerzystów spore zmiany.

Pozytywy:

  • w ramach budowy wykonano zmianę organizacji ruchu na ul. Kotlarskiej i Biskupiej - powstały tam kontrapasy pozwalające na ruch rowerów pod prąd.
  • powstały stojaki na rowery wokół placu Nowy Targ.
  • powstały obniżenia krawężników na wlotach na plac z ulic Św. Wita, Nożowniczej i Kotlarskiej.

Negatywy:

  • głównym negatywem jest wybudowanie zgodnie z pierwotnymi założeniami fragmentu ścieżki rowerowej przy ul. Piaskowej. Już w 2011 roku krytykowaliśmy ten projekt. Niestety, nasze uwagi nie zostały uwzględnione.

Budowa ścieżki rowerowej w chodniku nie jest najszczęśliwszym pomysłem. Nasze propozycje zabrania jednego pasa z dwupasmowej ul. Piaskowej nie spotkały się niestety ze zrozumieniem. Najwidoczniej Polityka Transportowa i ograniczanie ruchu samochodowego w centrum jest generalnie niezrozumianą fanaberią i urzędnicy-kierowcy będą robić wszystko, aby zachować samochodowe STATUS QUO. Dlatego zamiast na jezdni, rowerzyści ku uciesze kierowców będą zmuszeni poruszać się po ścieżce w chodniku.

Obecnie wykonany fragment ścieżki na pl. Nowy Targ jest nieobowiązkowy. Innymi słowy: pomimo wymalowanych piktogramów, nie jest to ścieżka. Z prostego powodu: nie ma na nią jak wjechać z jezdni - oddziala ją dość wysoki krawężnik. Tak więc, ścieżka zaczyna się "w polu".

Właściwie to mogłoby tak zostać na stałe. Niestety, planowana jeszcze w tym roku budowa pozostałych fragmentów ścieżki na ul. Piaskowej sprawi, że jazda ścieżką stanie się obowiązkowa.

  • stojaki na rowery: lokalizacja stojaków pod Urzędem Miejskim nie została za bardzo przemyślana - obecna lokalizacja jest gorsza od poprzedniej (stoją dalej), stąd część osób wybiera poręcz do przypiania się.
  • projekt stojaka. Choć stojaki są estetyczne i pasują do reszty mebli, to jednak są niefunkcjonalne, bo za grube! Przekrój stojaka wyklucza możliwość przypięcia się niektórymi zapięciami. W tej sprawie interweniowaliśmy już w urzędzie - patrz pismo poniżej.
  • brak możliwości "normalnego" dojazdu pod Urząd dla rowerzystów jadących ulicą Piaskową.
  • zainstalowanie zupełnie zbędnych barierek przy przejeździe rowerowym przez wjazd/wyjazd z parkingu podziemnego. W tej sprawie interweniowaliśmy już w urzędzie - patrz pismo poniżej.
  • plac stał się betonową pustynią. Czy naprawdę nie było pomysłu na zieleń?
bikeshot's pl Nowy Targ 09-08-2013 album on Photobucket

Oto treść korespondencji w w/w sprawach:


Szanowni Państwo

W związku z oddaniem do użytkowania infrastruktury drogowej na pl. Nowy Targ prosimy o:

1. Wyjaśnienie w jaki sposób rowerzysta jadący od strony Hali Targowej (ul. Piaskową) powinien jechać, jeśli chce się dostać pod Urząd na pl. Nowy Targ?

Odp: Obecnie rowerzysta aby dostać się do budynku Urzędu Miejskiego przy placu Nowy Targ powinien jechać na zasadach ogólnych od strony ul. św. Wita.

2. Czy pod Urzędem zostaną przywrócone stojaki na rowery, czy też pozostaną do użytku petentów tylko te, co są przy wjeździe do parkingu (foto). Pragniemy zauważyć, iż stojaki te nie spełniają wytycznych Sekcji Rowerowej. Ich konstrukcja (przekrój) uniemożliwia przypięcie się węższymi u-lokami.

Odp: Pytanie zostało przekazane do Wrocławskich Inwestycji - jednostki prowadzącej przebudowę pl. Nowy Targ - skan pisma poniżej.



3. Prosimy o usunięcie barierek na zakończeniu drogi rowerowej (foto), które są zupełnie zbędne i przeszkadzają tylko pieszym w tym miejscu. Prosimy też o zaprzestanie praktyki zawężania przejazdów rowerowych poprzez montowanie barierek.

Pomijając fakt, że z uporem maniaka barierki przed przejazdami stawiane są też po lewej stronie, choć obowiązuje u nas ruch prawostronny, to jest to bardzo niebezpieczne, gdyż właśnie przed przejazdami znajdują się obszary akumulacji, gdzie powinno się wręcz poszerzać, a nie zawężać drogi rowerowe. Co więcej, barierki najczęściej stoją w skrajni i powodują dodatkowe jeszcze drogi rowerowej! Jest to również niezgodne ze Standardami Projektowymi, które we Wrocławiu obowiązują od 6 lat, cytat:

Poszerzenia drogi rowerowej należy zawsze stosować przy przejazdach rowerowych, szczególnie na sygnalizacji świetlnej i bez pierwszeństwa. Umożliwia to zatrzymanie się kilku rowerzystów obok siebie, zwiększa płynność ruchu i zmniejsza ryzyko blokowania chodnika i drogi rowerowej na pozostałych relacjach. Wskazane jest poszerzenie dwukierunkowej drogi rowerowej do 3,0 a nawet do 4,0 m. Granicą jest maksymalna możliwa szerokość przejazdu rowerowego w danym miejscu. Poszerzenie drogi rowerowej umożliwia też zamknięcie nielegalnego wjazdu samochodów przez umieszczenie w osi i krawędziach drogi rowerowej słupków (pkt 4.6.). Poszerzenia wydzielonych dróg rowerowych stosuje się na łukach, na długich podjazdach o nachyleniu powyżej 5% (w kierunku pod górę, co najmniej o 0,5 m) oraz - w miarę potrzeb - na całej długości drogi rowerowej przy dużych natężeniach ruchu rowerowego.

Odp: Pytanie zostało przekazane do Wrocławskich Inwestycji - jednostki prowadzącej przebudowę pl. Nowy Targ - skan pisma powyżej.

4. Prosimy o usunięcie oznakowania poziomego z fragmentu asfaltu przy ul. Piaskowej. Jest ono mylące dla niektórych rowerzystów, którzy próbują wjechać z jezdni na tą niby-ścieżkę, co jest, z uwagi na wystający krawężnik, bardzo niebezpiecznym manewrem. Pragniemy zauważyć, iż ów kawałek asfaltu nie powinien nigdy zostać dopuszczony do ruchu rowerów, z uwagi na brak skrajni od drogi rowerowej przy murze oporowym wjazdu na parking. Parametry skrajni określają wyraźnie przepisy Prawa Budowlanego oraz Standardów Projektowych.

Odp:  Istniejące oznakowanie poziome fragmentu trasy rowerowej na placu zostało zaklejone. Obecnie w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta trwają prace zmierzające do ogłoszenia postępowania przetargowego na budowę trasy rowerowej na brakującym odcinku od pl. Biskupa Nankiera do pl. Nowy Targ. Po powstaniu powyższego fragmentu trasy rowerowej zostanie także przywrócone oznakowanie na drodze rowerowej na pl. Nowy Targ. Piotr Knapiński
 


Na koniec warto jeszcze spojrzeć na budowę parkingu pod placem Nowy Targ w szerszym kontekście.

333 miejsca parkingowe to kolejny krok w kierunku zasysania aut do centrum - wbrew zapisom w Polityce Transportowej Wrocławia. Parking ten jest kolejnym generatorem / zasysaczem ruchu samochodowego w rejonie ścisłego centrum miasta. Wcześniejsi:

Galeria Dominikańska: 920

Arkady: 1100

Renoma: 630

Wratislavia Center: 310

Szewska Centrum: 343

pl. Nowy Targ: 333

Łącznie: 3636 miejsca na parkingach kubaturowych w centrum Wrocławia.

Pamiętać należy, że w planach są jeszcze kolejne: już niedługi przy Forum Muzyki na ponad 800 aut (będzie łącznie ponad 4400), w bliżej nieokreślonej przyszłości: pod Fosą Miejską (maskra!), na terenie b. Kina Pokój, czy na Księcia Witolda....

A ile jeszcze jest oprócz tego miejsc postojowych na ulicach?

Czy wybudowanie nowych parkingów uwalnia przestrzeń na ulicach dla ludzi. Nie za bardzo. Wraz z pojawieniem się parkingów kubaturowych ulice w centrum wcale nie stały się wolne od aut. Dobrym przykładem jest ulica Kiełbaśnicza, gdzie po usunięciu parkingów po roku przywrócono parkowanie aut, choć za rogiem jest parking na 310 samochodów. Auta ciągle zastawiają wąskie uliczki Wrocławia, w dalszym ciągu pełno jest parkowania nielegalnego - Straż Miejska tego nie ogarnia, działając reaktywnie, lub wybiórczo.

Budowa nowych miejsc parkingowych w ścisłym centrum nie tylko generuje ruch samochodowy, ale przede wszystkim zachęca do dojazdu autem do centrum. Skoro jest gdzie zaparkować, ceny nie są wygórowane, to po co korzystać z komunikacji zbiorowej? Takie działania pokazują, jak mentalnie nie dorośliśmy do nadania realnej przewagi zrównoważonym środkom transportu.


Radek Lesisz



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 04 - 22
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Rowery w służbie urzędu miejskiego Wrocławia
  2. Spotkanie Cykliczne 28.11.2013: Rowerem z Wrocławia do Egiptu w 75 dni
  3. V Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych - 30.11.2013 - wejściówki do wygrania!
  4. Rowerowy Budżet 2014 - nasza ocena zwiększenia planowanych wydatków
  5. Przygotuj swój rower do sezonu zimowego! Zapisz się na darmowe warsztaty ROWER - INSTRUKCJA OBSŁUGI
  6. Gdańskie nowinki rowerowe zostawiają Wrocław daleko w tyle
  7. Plac Nowy Targ po przebudowie - nasza opinia
  8. Na Polance, Legnicka zajezdnia, Piaskowa - omówienie projektów inwestycji
  9. Podsumowanie Tygodnia Mobilności 2013
  10. Kontrapas na ulicy Kościuszki
  11. Zaproszenie na imprezę Rowerem przez Wrocław 28.09.2013
  12. Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa