link_mdr
aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
19 grudnia 2013

Wrocław w awangardzie krawężnikowej

Nasze miasto swego czasu zasłynęło w kraju akcją obniżania wystających krawężników na drogach rowerowych. Ktoś nieobeznany mógłby powiedzieć: - Bez przesady, przecież to nie powód do chluby, tak jak nikt się nie chwali łataniem dziur, tak niwelacją uskoków na drogach też nie powinien. A jednak. Był to powód do dumy, bo zdaniem naszych ynżynierów drogowców tak właśnie powinno się wykonywać drogi - z wystającymi krawężnikami. Odkręcanie rodzimej myśli technicznej zabiera sporo czasu i pieniędzy.

Splendor z obniżania krawężników już nie spływa, a czymś tutaj chwalić się trzeba. I tak w swym niezmierzonym sprycie i kreatywności, drogowcy postanowili wziąć się za ... podwyższanie krawężników.

Tak właśnie. My tu o planowanym uspokajaniu ruchu na Nadodrzu, a okazuje się, że drogowcy już się za to wzięli. Wzięli się za uspokajanie ruchu pieszego. Na początek poszła likwidacja przejścia na Jedności Narodowej / Żeromskiego. I żeby nikomu tam do głowy nie strzeliło przechodzić w miejscu, do którego byli przyzwyczajeni - oprócz zmazania pasów postanowiono także podwyższyć krawężniki.

Ulica Jedności Narodowej to przykład jak nie należy projektować ulic w mieście. Przebudowana w 2004 roku ulica (projekt wykonany przez BBKS Projekt) pierwotnie nie posiadała żadnych udogodnień dla rowerów, a także likwidowała jedno z przejść dla pieszych na skrzyżowaniu z ul. Żeromskiego.

Po głośnych protestach rowerzystów pojawiły się paszkwile rowerowe: urywające się fragmenty ścieżki malowanej farbą na chodniku (w strefie ochrony konserwatorskiej), czy też w formie wyrwania kawałka chodnika i wyłożenia go czerwoną kostką. Coś, po czym jeździć się nie da, ale jest zgodne z przepisami (dupochronami) i można powiedzieć, że został osiągnięty "kompromis".

Piesi w tym mieście mają prze*rane. Brak siły przebicia, żadnego lobby (chociaż każdy pieszym jest, a kierowcą już niekoniecznie). Tak więc musiało dochodzić do wypadków i kolizji z udziałem pieszych, aby po roku-dwóch od przebudowy miasto wytyczyło przejście w miejscu tego zlikwidowanego (bo te, co się ostało, jakoś "nie działało").

Budowa przejścia bez sygnalizacji okazała się pułapką na kierowców: przyzwyczajeni, że grzeje się tutaj setką (zwłaszcza z mostu), że przed piechurami strzegą ich sygnalizacje, dostali nagle przejście pod koła. Skutek był do przewidzenia: dla dobra pieszych (którzy wpadali pod te koła) postawiono (kolejną, wartą dziesiątki tysięcy) sygnalizację. Ale tylko na jednym przejściu. Drugie się nie uchowało.

Bo wiadomo - pieszy bez kagańca w formie sygnalizacji jest nieprzewidywalny, pcha się pod koła i co najgorsze - z m n i e j s z a  p r z e p u s t o w o ś ć  s k r z y ż o w a ń! To przecież nie do pomyślenia, koniecznie trzeba uspokoić chodziarzy, najlepiej gdyby w ogóle nie musieli przechodzić przez jezdnie. A jeśli już muszą, to tylko na światłach. Postoją, poczekają, minuta, dwie, to może drugi raz pomyślą i już pchać się na piechotę nie będą.

To kolejne przejście dla pieszych, które "w trosce o ich bezpieczeństwo" się likwiduje: Benedyktyńska, Pułaskiego, Sienkiewicza, Kazimierza Wielkiego, ... to tylko niektóre przykłady z ostatnich lat.

 

Radek Lesisz

 

Zobacz też: Dlaczego piesi we Wrocławiu są dyskryminowani? (LIST) - opublikowany na łamach Gazety Wrocławskiej 3 dni po napisaniu powyższego artukyłu.



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 10 - 23
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Rowery a Wrocławski Budżet Obywatelski 2013
  2. Wiadukt na Chociebuskiej tylko dla pieszych i rowerów
  3. Projekt kładki pod mostami Warszawskimi na lewym brzegu Odry
  4. Rampa pod wiaduktem na Legnickiej zostanie przebudowana
  5. Co można poprawić na placu Powstańców Wielkopolskich?
  6. Wrocław w awangardzie krawężnikowej
  7. Plany strefowego uspokojenia ruchu na Nadodrzu
  8. Relacja ze spotkania Rady Rowerowej 02-12-2013. Plany na rok 2014
  9. Plany montażu stojaków rowerowych w 2014 roku
  10. Zaproszenie na Noc Galerii 14.12.2013: będzie dr Bike i Documenta Cyclista
  11. Powstał fragment dobrej trasy rowerowej na Powstańców Śląskich
  12. Uwagi WIR do Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa