link_mdr
aktualności
2008 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 103 |
  min min min min min min min min min min min min
28 września 2008

Odpowiedź na protesty w sprawie przebudowy estakady Lotnicza-Kosmonautów

W reakcji na akcję wysyłania do prezydenta miasta meili - protestów przeciwko skandalicznym planom przebudowy estakady na ciągu ulic Lotnicza - Kosmonautów (wcześniejszy wątek sprawy tutaj), 24 września b.r. otrzymaliśmy (*) odpowiedź od Rafała Guzowskiego, dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki odpowiedź, którą poniżej cytujemy:


Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana e-mail dotyczący zastrzeżeń do rozwiązań projektowanych dla ruchu rowerowego w ramach przebudowy estakady w ciągu ulicy Lotniczej - Kosmonautów uprzejmie informuję, iż w ramach zadania zostaną zapewnione dwa alternatywne przebiegi tras rowerowych po północnej i południowej stronie ulicy Lotniczej i nowo projektowanego węzła przesiadkowego kolejowo- tramwajowego.

Prowadzenie ciągu pieszo rowerowego bezpośrednio wzdłuż estakady w ciągu ulicy Lotniczej - Kosmonautów jest niepożądane ze względu na charakter połączenia ulicy Kosmonautów z AOW projektowanego w parametrach przewidzianych dla dróg klasy A (autostrada - AOW) i G (główna - Kosmonautów). Ruch samochodowy na tym odcinku, co obrazują przeprowadzone prognozy, stanowiłby dla rowerzystów i pieszych dużą barierę trudną do przekroczenia. Bezpieczniejszym rozwiązaniem i nie wymagającym pokonywania przez rowerzystów znacznych różnic wysokości jest poprowadzenie trasy rowerowej i ciągu pieszego od ulicy Lotniczej do ulicy Drzymały wzdłuż łącznicy, następnie przeprowadzenie przez na co dzień mało ruchliwą ulice Drzymały oraz linię kolejową i połączenie ze ścieżkami rowerowymi projektowanymi obustronnie w ulicy Kosmonautów.

Celem zapewnienia rowerzystom również możliwości bezkolizyjnego przekroczenia linii kolejowej planowane jest połączenie ścieżki rowerowej w ulicy Lotniczej z zintegrowanym przystankiem tramwajowo - kolejowym i poprowadzenie rowerzystów i pieszych w ramach przystanku górą nad torowiskiem. Także i ten przejazd rowerowo - pieszy włączy się w planowane po obu stronach ulicy Kosmonautów drogi rowerowe.

Takie rozwiązanie zapewnia alternatywę dla rowerzystów, którzy preferują spokojną podróż bez wzniesień i tych sprawniejszych, którym zależy najbardziej na czasie przejazdu. W ten sposób główna trasa rowerowa W-2 łącząca centrum z Stabłowicami, Żernikami i Leśnicą zostanie wzmocniona o ważne ogniwo. Dodatkowo pragnę nadmienić, że wraz z budową stadionu zostanie zrealizowany odcinek trasy W-3, łącznik miedzy tymi trasami oraz rozwiązania Bike&Ride w rejonie powstających ważnych węzłów przesiadkowych komunikacji zbiorowej.


Z poważaniem
Rafał Guzowski
Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki


[W-2 i W-3 to oznaczenia tras w nomenklaturze przyjętej w Koncepcji]



Z powyższej odpowiedzi wyłania się w przybliżeniu taki oto obraz:


Na czerwono zaznaczona trasa alternatywny ciąg rowerowy po stronie południowej estakady, opisany powyżej. Na czarno pierwotny (i dalej zachowany) pomysł przeprowadzenia pieszych i rowerzystów po północnej stronie estakady - dołem, przez dwa bardzo niefajne skrzyżowania - z linią kolejową i ul. Drzymały. Na zielono linią przerywaną istniejąca obecnie i odrzucona w projekcie przebudowy trasa pieszo-rowerowa. Na pomarańczowo linią przerywaną propozycja kontynuacji ciągu po stronie południowej (aż do skrzyżowania z ul. Metalowców).

* * *

Dzięki obywatelskim naciskom (zupełnie słabym, co tu ukrywać - meile to nie krawężnik) udało się przepchnąć bezkolizyjne rozwiązanie dla pieszych i rowerzystów. Pomogło też nagłośnienie sprawy w mediach. Niemniej, sam projekt przebudowy estakady nie został zmieniony, a argumenty do jego obrony pozostają wciąż te same...

Sukcesem na pewno można nazwać stworzenie (pod wpływem protestów?) bezkolizyjnego z linią kolejową przejazdu rowerowego i przejazdu tunelem pod Lotniczą. Dzięki przejzdowi nad linią kolejową po moście tramwajowym będzie można przejeżdżać bez oczekiwania na przejazd pociągu i przecinania przez jezdni. W momencie wybudowania tras rowerowych wzdłuż ul. Kosmonautów ciąg po stronie południowej Kosmonautów będzie świetnie służył Złotnikom i części Leśnicy. 

Tworząc takie rozwiązanie aż prosi się o kontynuację trasy wzdłuż torów tramwajowych aż do skrzyżowania z ul. Metalowców. To jednak nie następi podczas planowanej przebudowy, co już zapowiedział oficer rowerowy na spotkaniu podczas Wielkiej Parady Rowerowej. Szkoda, bo odcinek ten pozwoliłby na płynną jazdę bez konieczności przekraczania ul. Lotniczej. Powstałoby także połączenie rowerowe z pętlą autobusowo-tramwajową na Pilczycach.

Minusów tego rozwiązania jest niestety sporo, najważniejsze wymieniamy poniżej:

Pierwszy to na pewno fakt, iż trasa będzie przebiegać przez peron przystanku tramwajowego (kolizje z pasażerami, szczególnie podczas imprez na stadionie), a także przekraczać tory tramwajowe (po stronie północnej nie ma tego problemu).
Drugi
duży minus to przekreślenie jako atrakcyjnej komunikacyjnie trasy północnej, która po wybudowaniu dróg rowerowych wzdłuż Kosmonautów będzie obsługiwać Stabłowice i część Leśnicy. Podróżujący po tej stronie będą mieli do wyboru: przejazd dołem, przez linię kolejową i 6-pasmową ul. Drzymały, bądź też przekraczenie ul. Kosmonautów (gdzie?).
Trzecim, chyba najpoważniejszym minusem tego rozwiązania jest niewątpliwie fakt, iż trasa po stronie południowej będzie przecinać zjazd/wjazd na autostradę:


Wizualizacja węzła AOW "Kosmonautów": http://www.kilian.wroclaw.pl/2007/AOW/index.html. Na pierwszym planie łącznik AOW i ul. Kosmonautów po stronie południowej jezdni (na przecięciu opisywanej trasy rowerowej).

To na pewno będzie bardzo trudne do przekroczenia skrzyżowanie - wszyscy niezmotoryzowani będą zapewne zmuszeni do długiego oczekiwania na światło. Obawiamy się, że sygnalizacja będzie wzbudzana ręczenie (na guzik) co pozwoli to na mega nieprzyjazne cykle świetlne dla pieszych i rowerzystów przekraczających wylot/wlot na autostradę. Jednym ratunkiem może być wtedy wzbudzający sygnalizację tramwaj, który jednak kursuje tutaj dość rzadko.

Odnosząc się zaś do odpowiedzi dyrektora Guzowskiego:

Smutne, iż miasto kurczliwie trzyma się tak skandalicznego projektu podpierając się troską o bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych, skoro jak na dłoni widać słabość tych argumentów.

Jeżeli bezproblemowe jest przeprowadzenie trasy rowerowej "przez na co dzień mało ruchliwą ulice Drzymały oraz linię kolejową"(sic!), to skąd pojawia się ten problem na łączniku łączącym właśnie ul. Drzymały z estakadą? Jeśli przejazd przez łącznik byłby niebezpieczny, z uwagi na duży ruch kołowy, to skąd będzie się brał ten ruch, skoro sama ul. Drzymały będzie "mało ruchliwa"?

Czyż poniższe zdanie:

"Prowadzenie ciągu pieszo rowerowego [...] jest niepożądane ze względu na charakter połączenia ulicy Kosmonautów z AOW [...] Ruch samochodowy na tym odcinku, co obrazują przeprowadzone prognozy, stanowiłby dla rowerzystów i pieszych dużą barierę trudną do przekroczenia"

nie pasuje idealnie do zanegowania trasy właśnie po stronie południowej, gdzie zaplanowano połączenie AOW z Kosmonautów???

Dość śmiesznie wypada tutaj również argument o pokonywaniu "znacznych różnic wysokości" na estakadzie, skoro sam wjazd rampą na przystanek tramwajowy będzie o wiele bardziej stromy (bo krótszy!) niż wybitnie łagodny i długi podjazd na estakadę.

Na ostateczną ocenę trasy po stronie południowej będzie miało znaczący wpływ funkcjonowanie sygnalizacji na wlocie na AOW, jednak zaproponowana alternatywa jakoś nie zmywa smaku goryczy po zliwkidowanym ciągu pieszo-rowerowym na estakadzie - sygnał jest bowiem wyraźny - kasy nie żałujemy tylko dla samochodów.

Radek Lesisz


(*)
Podług naszej wiedzy meil ten nie dotarł do większości osób wysyłających protest do prezydenta (protesty szły również do nas, bo byliśmy załączani w kopii, tak samo jak dyrektor Guzowski). Niemniej, mamy nadzieję, że odpowiedź ta dotrze do wszystkich osób, które osobiście wystąpiły z obywatelskim protestem.


ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2017 - 11 - 24
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa