link_mdr
aktualności
2011 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  min min min min min min min min min min min min
29 marca 2011

Z gospodarską wizytą w Twierdzy Toruń

W dniach 18-20 marca 2011 odbyło się w Toruniu spotkanie sieci Miasta dla Rowerów, w której uczestniczyła delegacja z Twierdzy Wrocław. Poniżej przedstawiamy naszą skromną fotorelację opatrzoną komentarzem.

Esencja "krótkiej drogi": widok z hostelu na dworzec Toruń Miasto, dokąd dojeżdża bezpośredni z Wrocławia.

Wieczorna inspekcja miasta przyniosła odkrycie ciekawego pojazdu. Przetestowaliśmy. Siodełko niewygodne.

Tego dnia wypadło głosowanie w Senacie. Wypiliśmy więc zdrowie senatorów:

... oraz na pohybel senatorom:

Dla przypomnienia, z jakiej okazji:

"Poprawka dziewiąta wprowadza obowiązek używania przez kierujące rowerem dziecko, w wieku do lat piętnastu, kasku ochronnego [...] Na 89 obecnych senatorów 43 za, 45 – przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 88) Poprawka została odrzucona". Jeśli ktoś jeszcze nie wie, czyje zdrowie, a komu na pohybel: patrz wyniki głosowania nad poprawkami do projektu zmian Prawa o Ruchu Drogowym.

Dzień następny obfitował w sporą dawkę wiedzy. Rozpoczęło się od warsztatów, na których dowiedzieliśmy się na przykład o wynikach pomiarów natężenia ruchu rowerowego w Toruniu; w szczycie na moście Piłsudskiego wynosi on ponad 8,5%  (we Wrocławiu KBR miał być gotowy w grudniu, ale coś ciągle się odwleka)...

... czy też tego, że 200-tysięczny Toruń wydaje więcej na infrastrukturę rowerową niż 650-tysięczny, dynamiczny Wrocław (w roku 2010 budżet Torunia wynosił 1 200 000 zł).

Dowiedzieliśmy się również wiele o działalności Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. Prezentacja Joanny Jaroszyńskiej jest podlinkowana w relacji ze spotkania na stronie www.rowerowytorun.com.pl

Po warsztatach przyszedł czas na rozruszanie kości. Wizytację terenową prowadziliśmy z lokalnymi przewodnikami.

Toruń może pochwalić się stojakami rowerowymi w strefie konserwatorskiej, które przypominają stojaki rowerowe (nie "wieloryby") i kosztują kilkaset, nie kilka tysięcy złotych (elementy "demontowalne" w najnowszej wersji zostały poprawione). Model stojaka został zaprojektowany przez plastyka miejskiego. Pozazdrościć.

Przejechaliśmy się ul. Mickiewicza (odcinek jeszcze nieprzebudowany): 

Tą jednokierunkową ulicę w śródmiejskiej zabudowie, z ograniczeniem Vmax = 40 km/h drogowcy niedawno planowali zamienić w taki koszmarek: 2 pasy z wydzielonymi skrętami, przejścia dzielone wysepkami i brak infrastruktury rowerowej:

Na szczęście interwencja przyszła w porę. Dzięki rowerzystom projekt otrzymał gruntowny lifting. Oto efekty:

Ulica została wyposarzona w ładną drogę rowerową oraz urządzenia realnie spowalniające prędkość samochodów i poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Tak na przykład wyglądają skrzyżowania z projektów powyżej - piękne małe ronda:

Pod toruńską Motoareną testowaliśmy zadaszone stojaki na rowery, dodatkowo monitorowane kamerami przed wejściem. Wrocławski stadion też będzie miał stojaki, ale w sporej odległości od wejścia i częściowo niezadaszone.

Bardzo podobała nam się ulica Bydgoska, gdzie śmigaliśmy głądką, asfaltową drogą rowerową w pięknym otoczeniu:

Nawet słupy reklamowe ograniczające widoczność na skrzyżowaniach jakieś takie ładne :)

Także na starówce można znaleźć dużo rozwiązań, których Wrocław może pozadrościć Toruniowi. Tutaj: konstrukcja jezdni wyraźnie wskazuje, że przechodzi tędy trakt pieszy:

Rowerzyści w Toruniu nie są intruzami na salonie miasta:

Największą przeszkodą na Starym Mieście jest dla rowerzystów bruk, ale nie wszędzie - w kilku miejscach zastąpiono go szlifowaną kostką granitową.

Mieliśmy także okazję przejechania się w Masie Krytycznej - organizowanej w Toruniu nieszablonowo w sobotę. Uczestniczyło w niej ok 200 osób, a obowiązkowym przystankiem na pamiątkową fotę była kwatera główna ojca Tadeusza :)

I na koniec: parę akcentów rowerowych na toruńskich muralach

I parę akcentów nierowerowych. Tramwaje w Toruniu mają węższy rozstaw osi...

... zaś pamięć o zlikwidowanych torowiskach na starówce jest pielęgnowana:

Delegacja z Festung Breslau czuła sie jak u siebie w domu odkrywając kolejne fortyfikacje Festung Thorn z czasów pruskich.

Część z nich jest w nienajlepszym stanie (zupełnie jak u nas):

... część zaś została odrestaurowana:

... bądź też w inny sposób zagospodarowana:

rl

* * *

Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Rowerowa Siec Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach” realizowanego przy wparciu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Człowiek - najlepsza inwestycja

spacer
byki
Wypadałoby pisać bez błędów.

masterd

korektor, wypadałoby się podpisywać imieniem i nazwiskiem

tadeusz loński

Mieszkam w Toruniu...
Witajcie kochani ! Zepsuła mi się lampka rowerowa i szukałem jakby ją naprawić...i trafiłem tutaj... Przez całe lato staram się jeździć rowerem do pracy ze Skarpy na ul. Sienkiewicza. Przez ostatnie dwa lata, no może trzy obserwuję wzrost ilości ścieżek rowerowych w moim mieście i zastanawiałem się co tak naprawdę robi "miasto" dla rowerzystów. Borykam się oczywiście z odwiecznymi problemami rowerzystów typu pieszy-rowerzysta, czy też rowerzysta-kierowca oraz którędy dojechać do pracy, aby jechać bezpiecznie i zgodnie z prawem. Nie wiedziałem jednak, że Toruń przeznaczył dość spore fundusze na infrastrukturę rowerową. Dzięki Waszej akcji, czy też relacji dowiedziałem się, że rzeczywiście w Toruniu coś się ruszyło i to dość sporo. Wraz z rodziną często wybieramy się na przejażdżki rowerowe i na ten stan rzeczy cieszymy się niezmiernie. PS. To nie u nas szyny tramwajowe są węższe tylko u Was szersze ! ;-)

Piotr Mućka



ilosc komentarzy: 3
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 10 - 17
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  1. Nowe pasy i kontrapasy w centrum Wrocławia
  2. Zmiany w centrum - fotorelacja
  3. Dr Bike, czyli naucz się leczyć swojego stalowego rumaka
  4. Propozycje na trzecie spotkanie Rady
  5. Nie dwa, nie trzy, a 400 kółek dla dzieci!
  6. Z gospodarską wizytą w Twierdzy Toruń
  7. Nasze coraz węższe ulice przez te wasze nowe kamienice
  8. Cztery prośby w związku z przygotowaniami do kolejnej Rady Rowerowej
  9. Powstanie pierwszy we Wrocławiu wspólny pas autobusowo-rowerowy na placu Jana Pawła II
  10. WROSTRO 2011 - zaproszenie na 25 marca
  11. Czy zlikwidować ciąg pieszo-rowerowy na Jeleniogórskiej?
  12. Kolejne uwagi do projektu ul. Piaskowej (bez Nowego Targu)
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa