link_mdr
aktualności
2011 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  min min min min min min min min min min min min
06 czerwca 2011

Kontrapasy w centrum i instrukcja korzystania dla rowerowych analfabetów

Przed rokiem chwaliliśmy się pierwszym kontrapasem we Wrocławiu – na ul. Ładnej. Na jesieni 2010 roku byliśmy świadkami powstania trzech kolejnych kontrapasów w centrum i okolicach. Przed dwoma miesiącami informowaliśmy o kolejnych kontrapasach na Stary Mieście. W minionym tygodniu zaś pojawiły się dwa, z dawna oczekiwane kontrapasy na ul. Wita Stwosza (od Św. Wita do Łaciarskiej) oraz Ofiar Oświęcimskich, od Łaciarskiej do Szewskiej. Poród był trudny, asystowały przy nim dzielnie media, ale w końcu się udało.

Wysyp kontrapasów

Powstające jak grzyby po deszczu kontrapasy są naturalną konsekwencją wyrzucania ruchu samochodowego ze Starego Miasta oraz uprzyjaźniania tej przestrzeni rowerzystom. Czyli tego, o co od dawna walczyliśmy – i walczymy nadal. Wraz z planowanymi „rowerowymi bramami do centrum”, kontrapasy mają pozwolić swobodnie poruszać się na rowerze po centrum Wrocławia.

Kontrapasy powstają i będą powstawać także poza centrum. Ich rolą jest bowiem zwiększenie możliwości przemieszczeń na rowerze, zwiększenie konkurencyjności ruchu rowerowego, uwolnienie rowerzystów od organizacji ruchu krępującej kierowców. Rower zajmuje przecież znacznie mniej przestrzeni, nie powoduje hałasu, nie zabija, nie smrodzi – nic zatem nie stoi na przeszkodzie, żeby pozwolić rowerzystom swobodnie jeździć. Dlatego też, tam, gdzie nie generuje to na razie dużych kosztów (patrz: nasz budżet żebraczy), ani nie jest mocno kontrowersyjne (np. zabiera dużo miejsc parkingowych poza centrum), w najbliższej przyszłości pojawią się kolejne kontrapasy. Należy się ich spodziewać na ul. Rybackiej, Polaka, Robotniczej, Komuny Paryskiej, czy Św. Mikołaja, odcinek od Rzeźniczej do Białoskórniczej.

Rowerowi analfabeci

Wraz z powstawaniem kontrapasów rośnie niestety też problem z … samymi rowerzystami, którzy nie potrafią korzystać z tego udogodnienia. Zdawać by się mogło, że strzałka jest symbolem uniwersalnym, zrozumiałym nawet dla analfabetów. Z niewiadomych względów niektórzy rowerzyści nie rozumieją niestety znaczenia strzałek wymalowanych na kontrapasach – i grzeją nimi „pod prąd”, traktując kontrapas jak „ścieżkę dla rowerów wymalowaną na jezdni”.

Garbiąc się pod ciężarem kaganka oświaty, prezentujemy niniejszym krótkie nagrania poglądowo-instruktażowe: tak, i tylko tak jak jedzie kamera, należy korzystać z kontrapasów. One służą do poruszania się tylko w jednym kierunku!

 

Wita Stwosza

Jak dowiedzieliśmy się w magistracie powstanie kontrapasu na Wita wywołało protesty restauratorów. Skąd my to znamy? Wiadomo, tych kilka zlikwidowanych miejsc postojowych zapewniało tłumy klientów i utrzymanie dla restauracji, które występują tutaj w liczbie trzy, jeśli mnie pamięć nie myli.

Choć uprzednio jazda pod prąd była w miarę bezpieczna (choć nielegalna), to wraz z uwolnieniem przestrzeni jeździ się teraz wygodniej i sprawniej (np. ulica nie stanowi już problemu dla ryksiarzy). A w momencie udrożnienia wlotu (bramy) od strony ulicy Słowackiego można się spodziewać tutaj naprawdę dużego natężenia ruchu rowerowego.

Ofiar Oświęcimskich

Ulica Ofiar Oświęcimskim nie wygląda dziś na uczęszczaną trasę. Sprawa ruchu rowerowego na Ofiar Oświęcimskich sięga czasów tworzenia Koncepcji Tras Rowerowych Wrocławia i wiąże się ściśle z ulicą Oławską. Przed pięcioma laty opisywaliśmy tą zależność w trakcie protestu przeciwko ustanowieniu zakazu wjazdu rowerów na nowy deptak na Oławskiej.

Nasze założenie było (i jest) proste: na osi północ-południe główny trakt pieszy stanowi ulica Świdnicka i Kuźnicza, zaś równoległy ciąg ulic Bożego Ciała, Widok i Szewska jest idealnym korytarzem dla prowadzenia ruchu rowerowego przez centrum na tej relacji. Przebicie wschód-zachód nie jest już niestety takie oczywiste, choć i tu analogicznie narzucają się równoległe korytarze w części południowej: dla pieszych Oławska, dla rowerzystów Ofiar Oświęcimskich.

Przypatrując się tłumom pieszych na Oławskiej, jasnym jest, iż założenia planistów były błędne: nie ma sensu pchać tu tranzytu rowerowego. Ulica Ofiar Oświęcimskich mogłaby przejąć ten ruch. Choć na dziś można nią tylko do Szewskiej, to i tak jest to ułatwienie w porównaniu do slalomu na Oławskiej. Wraz z powstaniem bramy rowerowej do centrum na pl. Dominikańskim, połączenie to zyska jeszcze bardziej na znaczeniu. Stracić może, gdy szybko i bezpiecznie będzie można poruszać się na Kazimierza Wielkiego. Na co mocno liczymy:)

Radek Lesisz


Post Scriptum

Używanie kontrapasów do jazdy zgodnie z ruchem zmotoryzowanym jest buractwem, aczkolwiek istnieje wyjątek od tej reguły: omijanie korka / wyprzedzanie. Na przykład na ul. Odrzańskiej.

Przy zachowaniu ostrożności i pierwszeństwa rowerzystów jadących kontrapasem zgodnie ze sztuką, takie wykorzystanie kontrapasów jest dopuszczalne i mieści się w miejskiej etykiecie rowerowej.

Niemniej, przywołane w powyższym artykule przykłady jazdy kontrapasem nie spełniają tego warunku. I dlatego zasługują na krytykę.
 

spacer
Ciekawe
Kontrapasy uświadomiły mnie, iż 40% rowerzystów nie ma bladego pojęcia o przepisach, a zrozumienie prostego piktogramu wydaje się rzeczą niemożliwą. Na Wita Stwosza za szeroki ten kontrapas - samochody praktycznie się nie mieszczą i biała farba zniknie błyskawicznie. Na Ofiar bardzo się przyda - przejazd Oławską to nie lada wyzwanie (i prawdziwy test sterowności roweru).

MU

@ MU
Pas nie może mieć mniej jak 1,5m - to wynika z przepisów, zaś niemieszczenie się to efekt parkowania skośnego na odcinku przy BWA. Nie zaś szerokości kontrapasa.

radek

Lepsze kwiatki
To co napiszę nie wiąże się bezpośrednio z kontrpasami, ale z całą infrastrukturą , a właściwie z jej prawidłowym użytkowaniem przez rowerzystów. Wczoraj jadąc samochodem Kazimierza Wielkiego w kierunku pl. Dominikańskiego zauważyłem rowerzystę, który zamiast wykorzystywać stworzony specjalnie dla nas pas, pociskał po jednym z pasów "samochodowych". Jechałem za nim przez cały odcinek istnienia pasa i człowiek nawet przez chwilę nie wjechał na niego. Myślę, że jest jedyny w swoich poczynaniach. Pozostawię mój komentarz bez dodatkowego komentarza. Pozdrawiam rowerowo.

WrocNam

WrocNam, ale na końcu tego krótkiego pasa rowerzysta traci pierwszeństwo. W praktyce dojeżdżając do tego miejsca trafia na środek peletonu samochodów które wystartowały z poprzedniego skrzyżowania. Oznacza to konieczność odstania tych 40s - 60s. Krótko mówiąc, chcesz szybko to musisz jechać jak samochód - Bóg Wrocławski. Oczywiście jazda tym pasem jest bardzo przyjemna. Asfalcik i samochody daleko,a nie na "gazetę".

Neverhood

pasy i kontra...
Wczoraj wieczorem (ok. 21:30) udało mi się skorzystać z kontrapasu na Wita Stwosza - bez problemów, choć istotnie, między Krowią a Łaciarską musiałem jechać bliżej krawężnika, bo samochody jadące w przeciwną stronę nie mieściły się na swoim. Dalej jechałęm prosto, tzn. wzdłuż północnej pierzei Rynku (wiem, wiem, nie wolno...), powolutku bo tłumy ludzi, a następnie wzdłuż Św.Mikołaja. I tu zonk, bo kontrapas naprzeciw Sofitelu zastawiony przez taryfiarzy. Dalej - zgodnie z prawem - jezdnią: Rzeźnicza, Ruska, K.W., Św. Mikołaja do pl. JP II. A przy okazji, wzdłuż Zachodniej w kierunku Legnickiej leci DDR, która przecina m.in. Słubicką, ale nie wiadomo, na jakiej zasadzie, bo na jezdni przecinanej żadnych malunków, i żadnych znaków na Zachodniej i Słubickiej. Cyklista ma więc tam pierwszeństwo przed skręcającymi z Zachodniej w Słubicką, czy nie ma?

paveu

@ paveu
Ma. Jedziesz nie zmieniając kierunku, skręcający zmienia i musi cię puścić.

radek

Najlepsi są ci, co jadą pod prąd na Kazimierza Wielkiego - dwóch takich już widziałem

tomek

Kontrapas a pierszeństwo
Witam! Czy jadą kontrapasem, np. na Wita Stwosza, powinniśmy przepuszczać pojazdy nadjeżdżające z prawej strony, kiedy skrzyżowania nie są oznaczone?

Cassis

Tak. W okolicach rynku wszystkie skrzyżowania są rónorzędne, rowerzysta jadący tam na zasadach ogólnych (czyli m.in. kontrapasem) musi ustąpić jadącemu z prawej strony.

tomek

Nie. W okolicach rynku nie wszystkie skrzyżowania są równorzędne. Pojawiają się i znikają strefy zamieszkania ...

Neverhood

kurierzy na jezdni
Jestem rowerzystą i widzę, że od rowerzystów nie można wymagać zbyt wiele. Niejednokrotnie zdarzyło mi się widzieć kurierów popierniczających ulicą, gdy obok była droga rowerowa. Rozumiem, że chłopaki muszą się spieszyć i zarabiają w ten sposób na chlebek, ale wydaje mi się, że taki kierowca, widząc kuriera na ulicy, będzie rowerzystom mniej chętny, bo jak to, mają swoją drogę i nie korzystają. Tak trochę strzela nam się w ten sposób w kolano.

ElKL



ilosc komentarzy: 11
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 05 - 22
 
Wita Stwosza przed
Wita Stwosza po
Ofiar Oświęcimskich przed
Ofiar Oświęcimskich po
Ten krawężnik jest niezatapialny?
Kontrapas nie jest dla zmotoryzowanych
Chodnik nie jest dla rowerzystów
Kontrapas służy do jazdy w 1 kierunku
Powtórzmy: w 1 kierunku, jak wskazują strzałki
I jeszcze raz powtórzmy: kamizelka nie zwalnia od myślenia
Żeby nie było, że tylko cykliści jeżdżą pod prąd
... i nie rozumieją prostych znaków
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  1. Zaproszenie na konferencję Polska w Rowerowej Europie, 28 czerwca 2011, Warszawa
  2. Konkurs na filmik ze Święta Wrocławskiego Rowerzysty
  3. Relacja z happeningu: Wielkie Święto Rowerzystów!
  4. Dr Bike w ramach akcji Zagoń Rower Do Roboty
  5. Kontrapasy w centrum i instrukcja korzystania dla rowerowych analfabetów
  6. Relacja z happeningu: Nowe Prawo – Rowerzysta z Prawej!
  7. Zaproszenie na spotkanie z uczestnikami wyprawy Afryka Nowaka - 04.06.2011
  8. Zaproszenie na happening: Nowe Prawo - Rowerzysta z Prawej!
  9. Zaproszenie na Masę Krytyczną, Dr Bike'a oraz Pink Piknik 27-28 maja
  10. Interwencja w sprawie przejść i przejazdów przez Grodzką i Nowy Świat
  11. Święto Wrocławskiego Rowerzysty 2011 - zapraszamy na 12 czerwca!
  12. Zaproszenie na Juwenaliowy przejazd rowerowy - 12.05.2011
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa