link_mdr
aktualności
2011 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  min min min min min min min min min min min min
19 lipca 2011

Relacja z III posiedzenia rady ds rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu

Udział społeczny jest dla niektórych urzędników świetnym sposobem na zdobycie za darmo cennej wiedzy. Normalnie kosztować to może sporo czasu, energii, pieniędzy. Niejednokrotnie informacje są bezcenne. Dla polityków udział społeczny zaś to doskonały sposób na spełnienie społecznych oczekiwań i zapobieżenie ewentualnym konfliktom. A jak jest w przypadku rady rowerowej?

Po ponad trzech miesiącach od wysłania propozycji na III spotkanie i po pół roku od czasu ostatniego II spotkania, wreszcie odbyło się kolejne posiedzenie Rady d/s Rozwoju Ruchu Rowerowego we Wrocławiu.

Poruszono tylko niewielką część zgłaszanych postulatów. Choć dzięki temu wcale one nie zniknęły.

Poniżej relacja ze spotkania.


We wtorek 12 lipca spotkaliśmy się z przedstawicielami Wydziału Inżynierii Miejskiej, aby omówić najważniejsze wątki dotyczące polityki rowerowej Wrocławia. Poza Wrocławską Inicjatywą Rowerową, w Urzędzie Miejskim przy ulicy Zapolskiej gościli przedstawiciele Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia oraz Biura Rozwoju Wrocławia.

Finanse

Na półce Oficera Rowerowego od pewnego czasu zwiększa się ilość dokumentacji projektowej dotyczącej infrastruktury rowerowej, która czeka na możliwość realizacji, stąd oczywistym wydało się zacząć posiedzenie od kwestii finansowych. Tegoroczne 2,3 mln w budżecie na program rowerowy starczyło zaledwie na Wrocławski Rower Miejski (1,1 mln), trasy na Ruskiej i Świdnickiej oraz wytyczenie kontrapasów. Po raz kolejny więc zaproponowaliśmy proporcjonalny udział wydatków na inwestycje rowerowe do udziału ruchu rowerowego w podróżach miejskich - czyli według najnowszych badań 3,5%.

Jeśli weźmiemy pod uwagę budżet Wrocławia na 2011 rok i jego wydatki inwestycyjne na transport wynoszą 264 mln zł, to 3,5% daje 9,2 mln zł. Zatem, jest to o 1,2 mln więcej niż minimalna suma, o którą apelowaliśmy do radnych pod koniec 2010 roku na działania rowerowe!

WIM zobowiązał się do zorganizowania kolejnego posiedzenia Rady przed uchwaleniem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego (WPI 2010-2014.xls).

Kościuszki i Podwale

W związku z planami ograniczenia ruchu samochodowego na trasie W-Z, Miasto ogłasza przetarg na budowę sygnalizacji w ulicy Kościuszki, która ma przejąć część ruchu międzydzielnicowego z okolic Rynku.

WIM proponuje na Kościuszki ruch "pod prąd" kontrapasem (od Pułaskiego do Piłsudskiego). "Z prądem" (na wschód) ruch rowerowy miałby odbywać się na zasadach ogólnych - z racji braku terenu, jak wytłumaczono. Przedstawiono nam projekt prowadzenia ruchu rowerowego na pl. Kościuszki (tutaj projekt.pdf) oraz na skrzyżowaniu Piłsudskiego / Kościuszki (tutaj projekt.pdf). Czekamy na uwagi do tych projektów.

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia wniosło o dodanie brakującego przejścia dla pieszych przy placu Legionów (wlot Kościuszki), które może ułatwić mieszkańcom poruszanie się po okolicy. My zaś wskazaliśmy na potrzebę przywrócenia zlikwidowanego niedawno lewoskrętu z Kołłątaja w Kościuszki.

Odnośnie planów przebudowy ul. Podwale - która na całej długości miałaby być jednokierunkowa (na zachód) bez kontrapasów, wyraziliśmy nasz stanowczy sprzeciw wobec takiego rozwiązania. Na etapie tworzenia koncepcji zgłaszaliśmy konieczność zapewnienia co najmniej możliwości jazdy "pod prąd" na ul. Podwale. Wtedy, jak i teraz usłyszeliśmy, iż nie ma takich możliwości, ze względu na braki terenowe. Naszym zdaniem argument ten jest nie do przyjęcia. Owe braki wynikają między innymi z faktu, iż koncepcja przewiduje rezerwę terenową na dojazdu do parkingu pod fosą. (Pomysł parkingu pod fosą to sztandarowy i bardzo niemądry pomysł Rafała Dutkiewicza, który nie wiadomo czy w ogóle kiedykolwiek zostanie zrealizowany). Zwróciliśmy uwagę na kluczowy odcinek Podwala, który nie może zostać bez udogodnień dla rowerzystów - od Kołłątaja do Dworcowej. Wobec braku zgody na koncepcję Podwala, wnieśliśmy o osobne spotkanie w tym temacie.

Czwarty wlot skrzyżowania

Odnosząc się do pkt. 6 propozycji zaproponowano dwa rozwiązania organizacji ruchu wjazdu na drogę rowerową w formie czwartego wlotu skrzyżowania. Jako że nie było zastrzeżeń do tej propozycji, WIM poprosił o wskazanie dwóch miejsc we Wrocławiu, gdzie można takie oznakowanie przetestować. Rozważane lokalizacje to: skrzyżowania wyb. Wyspiańskiego z Norwida i Smoluchowskiego, Prusa z Sępa-Szarzyńskiego oraz Drobnera z Probusa.

III pakiet

WIM przekazał do konsultacji obszerną listę inwestycji proponowanych do opracowania projektowego w tzw. trzecim pakiecie. Mają one na celu spięcie w całość tras rowerowych (m.in. Kazimierza Wielkiego, Jedności Narodowej, Grabiszyńska) oraz likwidację wąskich gardeł (m.in. Legnicka, Powstańców Śl., Wyszyńskiego). Więcej na ten temat wkrótce w osobnym wpisie.

Uspokajanie ruchu na Nadodrzu

Ustalono, że rozpoczną się działania zmierzające do ustanowienia na jednym z wrocławskich osiedli modelowej strefy uspokojonego ruchu - wzorując się na doświadczeniach Miasteczka Holenderskiego w Puławach. Padło na Nadodrze. Wskazano na potrzebę przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz na możliwość powiązania tego zadania z programem rewitalizacji Nadodrza.

Nowy Plac Społeczny

W związku z opracowaną koncepcją przebudowy Placu Społecznego zwróciliśmy uwagę na upośledzenie w planach Śródmiejskiej Trasy Południowej (ŚTP) głównej arterii rowerowej prowadzącej przez plac Społeczny: z mostu Grunwaldzkiego do centrum. Obecnie istnieje tu bezkolizyjny przejazd tunelem. W planach zaś w tym miejscu pojawić się mają wyloty z tunelów ŚTP, które fatalnie upośledzą trasę rowerową prowadzącą po wschodniej stronie mostu Grunwaldzkiego (gdzie ciąży większość ruchu rowerowego z placu Grunwaldzkiego i Wyspiańskiego) do centrum.

WIM zapewnił, że ze względów finansowych projekt ŚTP nie będzie na razie realizowany i na etapie przygotowywania projektu drogowego zostanie skonsultowany z rowerzystami. Czy coś da się zmienić? Zobaczymy.

Kradzione rowery

Plaga kradzieży rowerów oraz patrole rowerowe będą tematem spotkania, jakie odbędzie się z naszej inicjatywy z przedstawicielami Policji. Na spotkaniu z Policją i z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM) omówiony zostanie problem zalegających w magazynach kradzionych jednośladów, które nie odnalazły właściciela. Będziemy szukać rozwiązań prawnych, umożliwiających na przykład licytację lub przekazanie rowerów potrzebującym.

Przegląd oznakowania

Last but not least: w związku z niedawną zmianą PoRD zwróciliśmy uwagę, iż powinien zostać zrobiony przegląd wszystkich skrzyżowań z ciągami rowerowymi pod kątem pierwszeństwa rowerzystów na skrzyżowaniach i, w razie konieczności, ustalenie pierwszeństwa za pomocą znaków.

Korzystając z okazji poprosiliśmy również o korektę oznakowania na nowych rondach przy Żmigrodzkiej, Obornickiej i Królewieckiej, gdzie znaki A-7 ustawione są za przejazdami rowerowymi, choć powinny być przed.

Następne spotkanie za kwartał.

Oficjalny protokół spotkania tutaj.pdf

Kamil Bocian
 

spacer
Uspokajanie ruchu na Nadodrzu
Podoba mi się to. Z którego budżetu ma być miasteczko holenderskie?

Neverhood

plac kościuszki/świdnicka
Wokół placu jest(są) uliczka-parking. Ruch jednokierunkowy, o minimalnym natężeniu. Wprowadzić tam ruch rowerowy pod prąd. Nie trzeba już robić kontrapasów bo pojawią się ostatnio oficjalna wykładnia przepisów. A więc dotychczasowa interpretacja naszych speców, że pod prąd tylko z wyznaczony pas jest do obalenia. Wystarczy tabliczka nie dotyczy rowerów. Dodatkowo da to możliwość lewoskrętów omijając główną sygnalizację świetlną. Co do samego głównego skrzyżowania, to puszczenie ruchu z obu stron ronda jest niepoważne. Demoralizuje przepisy drogowe i utwierdza w jeździe po swojemu. Zbudowali rondo to się tego trzymać, a nie tak jak na placu powstańców śląskich z ronda zrobili zwykłe skrzyżowanie. Trzeba trzymać się schematów,a a nie wymyślać koło od nowa. Skoro na całej ulicy kościuszki będą udogodnienia dla ruchu rowerowego to trzeba zadbać o możliwość skrętu w każdym kierunku rowerem. I tak jadąc kościuszki od placu legionów musi istnieć skręt rowerem w stronę pedetu. W projekcie jest jedynie prawoskręt, a gdzie lewoskręt? To ma dotyczyć rowerów, więc może być zrobiony "na 2". Jadąc świdnicką od arkad i skręcając w prawo warto natrafić na poszerzony łuk - więcej niż 1.5m. Jednoślad pochyla się w zakręcie. Miejsce jest. Natrafienie w zakręcie na mokrą linie - szuuu.

Neverhood

okolice placu legionów
Te projekty to horrorek. Będąc po północjej stronie kościuszki jesteśmy skazani na objazdy. Brak drogi na południe. Jak dojechać na grabiszyńską, aby jechać dalej na płd. w stronę wioch. I tak piłsudskiego w stronę orląt lwowskich jest zakaz lewoskrętu. Rowerem możnaby było by to ominąć np. wszędzie śluzy rowerowy + skręt na 2. Ew. wykorzystać jakoś fakt lewoskrętu dla tramwajów :D. Czas i jezdnia na skrzyżowaniu byłyby wolne, gorzej ze strefą oczekiwania pod światłami.

Neverhood

legionów/sądowa
Próbować zmniejszyć technicznie prędkość wjazdu na uliczkę w celu ochrony pieszych. Skoro jest miejsce to poszerzyć wylot kontrapasu, a nóż więcej rowerów się zmieści na raz. Skoro jest miejsce na \"półwyspie\" to zająć ją parkingiem rowerowym, a nie dzikim samochodowym. Przy okazji można zrobić wjazd i wyjazd rowerowy z tego parkingu rowerowego - po co ma się marnować zakreskowana część jezdni

Neverhood

kościuszki/piłsudskiego
Tak jak wspominałem. Znajdując się po płn stronie kościuszki nie ma łatwego dojścia na południe miasta. Proponuje klasyczni przejazd rowerowy obok zebr. Sygnalizacja świetlna na razie może być sprzężona z piszą (5s na 120s czekania :D). \"Przejazd rowerowy\" byłby jednokierunkowy.Sygnalizacja jak dla zwykłęgo pasa ruchu. Po prostu lewoskręt. Zielone zapalałoby się razem z przejściem dla pieszych. Ruch bezkolizyjny. Od strony piłsudskiego te 15m chodnika dopuścić ruch rowerowy, bez malowanek , tylko znak. Pytanie gdzie skierować ruch przeciwny, Dałem 2 propozycje. Włączenie się na jezdnie na zasadach ogólnych. Chyba warto na całym placyku dopuścić ruch rowerów na chodniku.

Neverhood

kościuszki/piłsudskiego cd
Powinien być lepszej jakości obrazek.

Neverhood

kościuszki/piłsudskiego cd
Czerwony opis:" sygnalizacja świetlna" -1 pas na wprost -1 pas do lewoskrętu bezkolizyjnego sprzężony z przejściem dla pieszych." Czyli klasyczna sygnalizacja świetlna ja dla samochodzików. Jeden pas do skrętu w lewo. Jeden do skrętu w prawo. Zielony opis "poszerzyć łuk"

Neverhood

kościuszki/piłsudskiego cd
Czerwony opis:" sygnalizacja świetlna" -1 pas na wprost -1 pas do lewoskrętu bezkolizyjnego sprzężony z przejściem dla pieszych." Czyli klasyczna sygnalizacja świetlna ja dla samochodzików. Jeden pas do skrętu w lewo. Jeden do skrętu w prawo. Zielony opis "poszerzyć łuk"

Neverhood

kościuszki/legionów
Dodanie lewoskrętu, tak aby móc skręcić w legionów. Dla bezpieczeństwa dodać drugi \"azyl\"-wysepkę. Na wysepki z obu stron kierowcy powinni zwiększać czujność, a tym samym większe szanse dla tych jadących kontrapasem na kościuszki. Dodatkowo pasy dla pieszych w tamtej okolicy. PS. Z robotami na kosmos i nasa przegrzeliście.

Neverhood

lelewela/piłsusdkiego/kościuszki
Chcąc przedostać się z kościuszki na lelewela ( przeciąć ulicę piłsudskiego) proponuje takie rozwiązanie. Przejazd rowerowy w cieniu przejścia dla pieszych. Wydaje się być dzielone przez sygnalizatory, ale w tym miejscu jeszcze jest szeroko przy torach tramwajowych. Dalej przy lelewela na końcu przejazdu rowerowego można byłoby skręcic w prawo - jechać piłsudskiego w stronę dworca, lub prosto odcinkiem kontrapasa na łuku w lelewela. Z kolei jadąc lelewela skręt w prawo razem z samochodami. Przejazd prosto na kościuszki: lewą stroną łuku przy kontr pasie. Tutaj wyznaczony pas rowerowy w tym kierunku obok kontrapasa. Aby samochodziki nie przeszkadzały oraz czytelniejszego przejazdu. Ten zakręt przy lelewela jest bardzo szeroki. Spokojnie zmieści się kontrapas 1.5m + 1m pas. Następnie prosto przez przejazd rowerowy. Aby wszystko przebiegało sprawnie przy lelewela warto dać śluzę rowerową.

Neverhood

Jaki to ma sens?
Po pół roku stwierdzam, że kontrapas na piłsudskiego to poroniony pomysł. Urzędnicy chcą "jednokierunkowej" z 3 szerokimi pasami dla aut, z nowym asfaltem.

Nie oszukujmy się, to będzie druga legnicka. Kontrapas nie pomoże w bezpieczeństwie. Kontakt wzrokowy nic nie da przy tej prędkości (pewnie powyżej 80). To będzie autostrada. W razie nie wcelowania samochodzikiem, zmieciony zostanie rowerzysta na kontrapasie, zmieciony będzie pieszy na chodniku, oberwie też budynek.

Neverhood



ilosc komentarzy: 11
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 02 - 23
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  1. Ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerów
  2. Społeczny raport na temat ruchu rowerowego we Wrocławiu
  3. Co nowego na Wróblewskiego c.d.
  4. Rower na festiwal Nowe Horyzonty
  5. Trzeci pakiet projektowy – wybierz najpotrzebniejszą trasę rowerową
  6. Powstał pierwszy we Wrocławiu pas bus+rower
  7. Dwukierunkowy ruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych
  8. Relacja z III posiedzenia rady ds rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu
  9. We Wrocławiu rowerzystów jest 3,5%
  10. Spotkanie Klubu Złośliwych i Niedobrych Cyklistów vol.2 – relacja
  11. Rajd Rowerowy dla Tybetu: Przystanek Wrocław - relacja
  12. Zaproszenie na weekendowe rajdy rowerowe Razem Bezpieczenie
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa