link_mdr
aktualności
2011 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  min min min min min min min min min min min min
20 grudnia 2011

Posłanka Ewa Wolak apeluje do prezydenta Rafała Dutkiewicza w sprawie budżetu rowerowego Wrocławia

Wrocław, dnia 20 grudnia 2011 r.

Rafał Dutkiewicz
Prezydent Wrocławia

Szanowny Panie Prezydencie,

Apeluję gorąco o zwiększenie nakładów na Program Rowerowy w budżecie Wrocławia na 2012 rok do poziomu, który zapewni możliwość realizacji uchwalonej w 2010 r. Polityki Rowerowej Wrocławia.

Jako Wrocławianka, która ma zaszczyt reprezentowania w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej między innymi wrocławskich rowerzystów, z dumą śledziłam dotychczasowe sukcesy miasta na polu rozwoju ruchu rowerowego, takie jak: budowa nowych kilometrów dróg rowerowych, utworzenie w Urzędzie sprawnie działającej Sekcji Rowerowej, uruchomienie Wrocławskiego Roweru Miejskiego, czy budowa centrum nowatorskich rozwiązań - pierwszych w Polsce śluz rowerowych i kontrapasów. Z wielką radością przyjęłam opracowanie i uchwalenie przez Państwa w zeszłym roku ambitnego i realnego zarazem planu działania dla rozwoju ruchu rowerowego jakim jest Polityka Rowerowa Wrocławia.

Biorąc pod uwagę planowane w 2012 nakłady na realizację Polityki Rowerowej na poziomie 1,8 mln złotych, jestem zmuszona wyrazić swoje zaniepokojenie tym faktem. Według posiadanych przeze mnie danych jest to jedynie około ¼ minimalnej kwoty pieniędzy, jaka dała by szansę na realizację zawartych w Polityce Rowerowej zapisów. Utrzymanie wydatków na tak niskim - jednym z najniższych w kraju oznacza w praktyce zaprzepaszczenie dotychczasowego dorobku Wrocławia w tym zakresie.

Już dziś 3,56 % podróży po mieście odbywa na rowerze, a na niektórych skrzyżowaniach w godzinach szczytu porannego na wiosnę mamy natężenia rzędu 500 rowerzystów na godzinę. Ponieważ sieć tras rowerowych nie jest połączona w jeden spójny system, a jazda po ruchliwych ulicach nie należy do przyjemnych i bezpiecznych, większość obecnego ruchu rowerowego odbywa się po chodnikach. Oznacza to w praktyce pogorszenie się ogólnego bezpieczeństwa na ulicach, w tym w szczególności pogorszenie bezpieczeństwa pieszych.

Problemu nie można realnie rozwiązać bez połączenia porozrzucanych dziś po mieście ścieżek rowerowych w spójną sieć. Niestety, przy obecnie zakładanych środkach na ten cel, nie da się osiągnąć poprawy sytuacji, a tym samym poprawy bezpieczeństwa na drogach i chodnikach w perspektywie półtorej dekady.

Jestem głęboko przekonana, że kwota na poziomie 8 mln zł, która dałaby szansę na realizację celów Polityki Rowerowej jest możliwa do znalezienia nawet w najbardziej „kryzysowym” budżecie miasta. Świadczyć o tym mogą choćby wydatki ponoszone w innych miastach, np. biedniejsza od Wrocławia Łódź przeznaczy w 2012 na ścieżki rowerowe ok 10 mln zł., znacznie mniejsza od Wrocławia Bydgoszcz - 6 mln, a konkurujący z Wrocławiem o miano rowerowej stolicy Polski Gdańsk ok. 18 mln (są to kwoty bez uwzględnienia ścieżek budowanych przy okazji innych inwestycji).

Przecież 1,8 mln to mniej niż jeden procent ogólnej sumy wydatków na transport (ok. 243 mln zł) Gdyby wydatki na rowery były tylko adekwatne do dzisiejszego ich udziału w ruchu (3,56 %) mielibyśmy ok. 8,5 mln - czyli sumę potrzebną dla uratowania Polityki Rowerowej.

Inwestycje w ruchu rowerowy są najtańszym sposobem na poprawę mobilności mieszkańców, czyli odkorkowanie naszego miasta, a rower najodporniejszym na kryzys środkiem transportu. Nie można zmarnować dotychczasowych sukcesów miasta w tym obszarze. Wrocław ma wszelkie przesłanki, aby stać się rowerową stolicą Polski. Wrocławianie zasługują na sprawny system komunikacji rowerowej już dziś.
 

Z poważaniem
 
Ewa Wolak
Poseł na Sejm RP
Przewodnicząca Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej

[wyróżnienia i odnośniki od redakcji]

spacer
Policzmy wydatki na transport
Wydatki na transport to nie tylko dotacja do biletów, o której mówi posłanka, ale także 560 mln na remonty dróg, setki milionów w inwestycje w tabor MPK, setki milionów w rozbudowę torowisk. To też pieniądze na utrzymywanie dróg, remonty torowisk itd.To sumy ponad miliardowe. Zatem na rowery powinno iść ok 50 mln rocznie, jeśli brać tylko bieżący udział w ruchu a nie docelowy.Dla docelowego byłoby to 150 mln. Ponieważ Wrocław się rozrasta liczba aut będzie wzrastać. Nie da się tych kierowców przewieźć MPK bo przepustowość linii jest ograniczona.Już dziś tramwaje stoją w korkach tramwajowych Przez skrzyżowanie można ich przepuścić nie więcej niż 25 na godzinę.Zatem inwestycje w rowery pozwolą ograniczyć inwestycje w autobusy, więc łatwo policzyć korzyści z rozwoju ruchu rowerowego. Celowo zaniża się budżet, bo mając pieniądze domagano by się przebudowy układu komunikacyjnego w centrum.

benek

Czy bać się rowerzystów jest słuszne ?
Jeżeli na chodniku projektuje się na siłę lub wbrew jakimkolwiek normom ,logice ścieżkę(drogę) rowerową lub obok chodnika również i gdy ścieżka rowerowa ma ponad 2 metry szerokości a pieszym zostawia się wąski chodniczek i niekiedy 1,5 metra - to nie dziwmy się ,że piesi przy wzajemnym omijaniu się czy wymijaniu wejdą na ścieżkę rowerową bo muszą a nie z gapiostwa jak wy rowerzyści sądzicie.Podobnie i niebezpiecznie jest gdy chodnik kończy się na drodze dla rowerów lub zmusza się pieszych gdy na ich stronie znajdzie się ścieżka rowerowa do kontynuowania spaceru tzn. przejścia z prawej na lewą stronę chodnika w celu ominięcia ścieżki rowerowej .Co jest istotne dla pieszego -na skraj chodnika blisko jezdni a rowerzysta ma dalej pierwszeństwo kontynuacji jazdy bez zmiany toru jazdy i jak najdalej od jezdni - i to jest perfidna dyskryminacja pieszych i narażanie ich na niebezpieczeństwo i starcia z rozjuszonym i agresywnym rowerzystą .Rodzic nie będzie narażał dziecka a pieszy siebie idąc blisko krawężnika ,więc wybierze choćby instynktownie ścieżkę rowerową po której jedzie rowerzysta jako dalszą kontynuację chodnika idąc dalej prawą stroną chodnika wchodząc niestety na czerwony pas dla rowerzystów ! Park ,chodniki powinny być wyłączone z jakiekolwiek ruchu kołowego patrz dzieci ,osoby starsze ,niepełnosprawne ,spacerowicze .grupy ludzi i rodziny których reakcje niekiedy trudno przewidzieć i nikt z tyłu głowy nie ma oczu .Dlatego trzeba zachować ostrożność i przewidywać a wjechanie w grupę ludzi rowerem jest karalne..Logiczne jest to .że powstanie skutek np potrącenie np. gdy masowo na chodnikach parkowych robi się ścieżki rowerowe tzw. szachownicę . Nie dziwmy się także dlaczego te miejsca są kolizjo-twórcze a chamstwo i agresja często wygrywa nad zdrowym rozsądkiem .Robiąc tak wąskie ścieżki na chodniku jawnie dyskryminuje się pieszych a proszenie rowerzystów o dyscyplinę , o nie szarżowanie ,zwrócenie uwagi ,przewidywanie jest niepoważne przez brak egzekwowania i dyscyplinowania .Większość rowerzystów a nawet jak czytałem ponad 90% przejeżdża na czerwonym świetle więc trudno wymagać aby w parku zachowywali się prawidłowo oprócz żądań i pretensji .Obecna zwiększona ilość podpaleń i pożarów ,że straż pożarna nie nadąży gasić ma związek z coraz większą ilością rowerzystów bo wśród nich są mobilni podpalacze a , że jest ich coraz więcej wiec i pożarów będzie więcej tzw. "szał podpalania czytaj gazety ". Straż miejska i policja ma długą listę przewinień rowerzystów i ich wykroczeń ,łamania prawa ,lekceważenia .Dla rowerzysty zmotoryzowany jest baranem a pieszy durniem i ślamazarą więc zalecam patrzcie jak wy się zachowujecie bo kultury niektórym brakuje i mentalność jest inna niż przykładowych rowerzystów z Kopenhagi czy Amsterdamu na których się powołujecie .

obiektywnie



ilosc komentarzy: 2
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2018 - 01 - 21
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  1. Program czteroletni na lata 2011-2014
  2. Wnioski zmian w budżecie Wrocławia na 2012 rok
  3. Organizacje pozarządowe apelują do Rafała Dutkiewicza o zwiększenie budżetu na rowery
  4. Posłanka Ewa Wolak apeluje do prezydenta Rafała Dutkiewicza w sprawie budżetu rowerowego Wrocławia
  5. TheAmericasByCycle w Portland - rowerowej stolicy USA
  6. Wybrzeże Wyspiańskiego - parkingowa patologia w pigułce
  7. Brama na Ruskiej ukończona
  8. III Spotkanie Podróżników Rowerowych - relacja
  9. Spotkanie Klubu Złośliwych i Niedobrych Cyklistów vol.3 – relacja
  10. Zaproszenie na spotkanie Klubu Złych i Niedobrych Cyklistów
  11. Śluzy, pasy, pętle i piktogramy, czyli nowe udogodnienia na Ruskiej i Świdnickiej
  12. Zaproszenie na III Wrocławskie Spotkania Podróżników Rowerowych
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa